جلوه‌گر شکوه این کهن‌دیار

مهدیار زمزم: مدت‌هاست در این فکرم که حد و مرز معنای جمله «همه جای ایران سرای من است» تا کجا می‌رود. شاید جواب این باشد که دوست داشتن آب و خاک در بی‌نهایت مصادیق نمایان می‌شود و به نظرم استاد صادق میری یکی از آن‌هایی است که به راحتی در زیر چتر پهناور این جمله جای می‌گیرد.

به هر گوشه ایران سفر کردن و عکس برداشتن از زیبایی‌های این آب و خاک بدون هیچ انتفاع مالی‌ای عشق می‌خواهد و شوق وطن‌دوستی. صادق میری 68 ساله که 14 سال از عمرش را در سوئد گذرانده و دنیا را دیده است، آنقدر تجربه دارد که به خوبی معنای سرزمین مادری را با تمامی زشتی‌ها و زیبایی‌هایش درک کند.

او حالا با کوله‌بار سنگین تجربه و دانش خود از چند دهه عکاسی حرفه‌ای، به دنبال تکمیل مجموعه گرانبهایش از زیبایی‌های شکوهمند معماری ایران است. هدفی که صادق میری را در یک سال گذشته راهی سفرهای پی در پی به مقصد جاذبه‌های کم‌نظیر ایران کرده است.
عکس‌های او در ژانر معماری فقط قاب‌هایی از خشت و آجر نیستند؛ بلکه نمادهایی گویا هستند از تاریخ، هویت، هنر، دانش، خردمندی، سلیقه و همت ما ایرانیان در اعصار گذشته. در پس آثار او ردی مشخص از اصالت ایرانی است که یادآور می‌شود زیبا بوده‌ایم و باید زیبا هم بمانیم.
صادق میری صادقانه و منصفانه به ایران نظر می‌کند. او بهترین‌ نمادهای هویتی هر دیار را برمی‌گزیند. با صبر و حوصله ثبتشان می‌کند. بارها به دلبستگی‌هایش بازمی‌گردد تا بهترین لحظه‌هایش را شکار کند.

به ظرافت‌ها، دلبری آسمان و لطافت نور توجه دارد و در نهایت لذت بصری و خوشایند عکس‌هایش را در شبکه‌های اجتماعی با ما سهیم می‌شود.

چنین است که او برای همه به چشم یک آشنای دیرینه است. صادق میری با عکس‌های نابش به یکایک مردم ایران سلامی گرم می‌کند و جای شگفتی ندارد که اغلب پیش بیاید تا در کوچه و خیابان با لبخندی صمیمانه حق مهمان‌نوازی را از او به جا بیاورند.
همه ما که آثار صادق میری را دنبال می‌کنیم، همراهان او در سفر به شهرهای مختلف هستیم. هر کدام‌مان در تقاطع دل‌انگیز یک عکس مسافر کاروان او شده‌ایم و دوست داریم این سفر تصویری پایانی نداشته باشد.

صادق میری با عکس‌هایش فضایی مجازی به موازات فضای حقیقی می‌آفریند که آدم‌ها می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای در آن اجتماع کنند و به تماشای غرور ملی‌شان بنشینند.

جایی که ایرانیان با افتخار شانه به شانه هم بایستند و بخشی از هویت جمعی‌شان را زنده نگاه دارند و به همین دلیل کار میری ماندگار است.

 

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:

  https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

 

انتهای پیام/ علی علیان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.