«ساختارزدایی» در موزه منوچهر شیبانی به نمایش درآمد

در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت

سازه آهنی «ساختارزدایی» که به مسائل اجتماعی ناشی از پیوند جامعه ایرانی با نفت می‌پردازد، در آستانه سالروز ملی شدن این صنعت با همکاری رزیدنسی وایو در موزه منوچهر شیبانی به نمایش درآمد.

ساختارزدایی اثر نگین پزنده، دانش‌آموخته رشته مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران است. هنرمند با استفاده از ورقه‌های آهنی و یخ سازه‌ای تنانه خلق کرده است تا با روایتی نو توجه مخاطب را به ارتباط صنعت نفت با جامعه ایرانی در دو سطح خرد و کلان جلب کند.

سازه آهنی نگین پزنده در سطح خرد بر تأثیر نفت بر زندگی کارکنان و مردمان ساکن در مناطق نفتی ایران دلالت دارد و در سطح کلان به نسبت جامعه ایرانی با مهم‌ترین صنعت این سرزمین که نیروی اصلی توسعه در 100 سال اخیر بوده است، اشاره می‌کند.

ساختارزدایی حاصل تأملات پزنده در حوزه صنعت نفت و فهم و ادراک او از مناطق نفتی طی سفر به خطه جنوب کشور است.

این اثر متشکل از لوله‌هایی فلزی است که در قسمت فوقانی آن قالبهایی از یخ به همراه مایعی قرمزرنگ قرار می‌گیرند. فرآیند چند ساعته این چیدمان با آب شدن قالبهای یخ و خارج شدنشان از انتهای لوله‌ها به پایان می‌رسد.

در بخشی از بیانیه ساختارزدایی آمده است: «…شهرهایی که مردمانش در هر طلوع و غروب (تولد و مرگ) زندگی و زنده ماندن خود را در مواجهه با تأسیسات نفتی تعریف و بازتعریف کرده‌اند. شهرهای جنوبی نقطه گریزی از این منظره نداشتتند و توسعه و تورم منظره‌های مرکزنشینان هم در گرو دوام و بقای این نامنظر بود… پرسونای انسان ایرانی، خواسته یا ناخواسته در سراسر معاصریت (تا زمانی نامشخص) همجوار نفت بایگانی شده و خواهد شد».

 

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:

  https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.