آب، حیات‌بخش تمدن اسلامی-ایرانی

سیدمحمد مسافری، قائم مقام مدیرعامل و سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کاشان: چرخش زیبای نارنج در آب، قرنهاست که خاطره انگیزترین تصاویر را برای نوروز ایرانیان ترسیم می‌نماید.

نارنج، نماد گودی زمین است و گردش آن بر روی آب، گذشت برج‌های 12 گانه و تحويل سال را به نمایش می‌گذارد.

زمین، بر آب می‌گردد و آب است که نه تنها حیات زمین، که حیات کل شیء است: «وَ جَعلنا مِن الماءِ کُلِّ شَیءٍ حَیٍّ».

در تقویم جهانی، 22 مارس به نام «روز آب» نامگذاری شده و کشورهای دنیا در این روز که مصادف با آغازین روزهای بهار است، از اهمیت آب و لزوم توجه به منابع آبی سخن می‌گویند.

اما جایگاه آب، برای فرزندان سرزمین تمدن آریایی از دیرباز آشکار بوده و از همین رو، آن را مقدس می‌دانستند. در ایران اسلامی همه چیز با آب معنا پیدا می‌کند؛ چه عبادت که وسیله قرب به حضرت دوست است و چه آیینهای باستان که نشان دهنده یگانه پرستی و عشق ورزی نیاکان این سرزمین است.

پس در چنین شرایطی به جاست که هر روز از آب سخن بگوییم؛ به ویژه در شرایطی که کشور عزیزمان با خطر خشک سالی روبروست.

آب اگر برای دنیا حیات بخش است، برای این فرهنگ و تمدن جایگاهی فراتر از حیات بخشی دارد؛ پس شایسته است که هر ایرانی متمدن و متدینی خطرات، آسیب‌ها و تهدیدات این حوزه را بشناسد و بر اساس یک رسالت ایمانی و ملی در حد توان برای رفع آن تلاش کند.

روابط عمومی آبفای کاشان، در این آغازین روزهای سال جدید، دست همکاری و همیاری به سوی همه فعالان حوزه فرهنگ وادب دیار سیلک دراز کرده و امیدوار است با همکاری اهالی هنر، ادب، فرهنگ و رسانه بتواند نقش حساس خود در شرایط پرمخاطره امروز را، به خوبی ایفا نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.