ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان کاشان بدون استفاده مانده است

انتقاد رضا رادبخت، هنرمند کاشانی از عملکرد کانون پرورش فکری کودک و نوجوان:

سالن‌های تئاتر کاشان در سالی که تئاتر در این شهر از رونق همیشگی برخوردار نبود، بارها شاهد حضور گسترده دانش‌آموزان و کودکانی بود که برای تماشای تئاترهای رضا رادبخت، هنرمند نام آشنای حوزه تئاتر کودک کاشان گرد هم آمده بودند.

رادبخت از سال ۱۳۹۱ عضو مرکز ملی تاتر کودک و نوجوان ایران است‌‌‌. و سال گذشته نیز سه نمایش در این حوزه بر روی صحنه برد.

او همزمان با روز جهانی تئاتر در گفتگو با کاشان فردا درباره اجراهای سال گذشته خود گفت:اولین اجرا پینوکیو در دنیای مدرن بود که در ابتدای سال برای مدارس و عموم اجرا شد. نمایش عروسکی خونه مادربزرگ در تابستان برای کودکان روی پرده رفت و در نهایت پسر شجاع نمایش کودک دیگری بود که در بهمن ماه برای خانواده‌ها و مدارس اجرا شد. هر سه اجرا در کانون جوانه‌ها روی پرده رفته و در هر سه، سعی شده از گونه‌های مختلف اجرای کودک استفاده شود.

وی افزود: کارها اگرچه نسبتا موزکیال بودند، ولی جنبه آموزشی در آن پررنگ بود. در همه این اجراها تلاش کردیم پیام یا آموزه‌ای که در روانشناسی برای کودک کاربردی است در متن یا اجرا بگنجانیم. تمامی ابزار و اعضا درخدمت متن و اجرا بوده است تا کودک واقعا یک نمایش کودک را ببیند.

 

در کاشان به تئاتر کودک توجه نشده است

رادبخت درباره استقبال از تئاتر کودک در سال گذشته گفت: هرکدام از این اجراها برای اکثر مدارس کاشان که به صورت اردویی به کانون جوانه‌ها می‌آمدند اجرا شد؛ به جز نمایش خانه مادربزرگ که در تابستان برگذار شد و مدارس تعطیل بودند. اجراهایی که برای عموم برگذار شد هم استقبال خوبی داشت و اکثرا از ریتم، متن و بازی کاملا رضایت داشتند. اگر نقدی هم داشتند مطرح کردند و ما با روی باز پذیرفتیم و سعی کردیم صرفا هدفمان را دنبال کنیم.

وی تئاتر کاشان را «پویا» توصیف کرد و گفت: وضعیت تئاتر در زمینه کودک و دیگر زمینه‌ها پس از کرونا کم کم به راه می‌افتد و کاشان این قابلیت و ظرفیت را دارد. اما به نظر من به تئاتر کودک آنطور که باید و شاید توجه نشده و نمی‌شود. کارها، درست ارائه نمی‌شوند تا خانواده‌ها با خیال راحت فرزندانشان را به دیدن تئاتر بیاوردند و بگویند می‌رویم و یک تئاتر کودک می‌بینم و فرزندمان یاد می‌گیرد. ما دو کانون پرورش فکری داریم با توجه به اینکه وظیفه اصلی‌شان حمایت یا تولید آثار کودک در هر زمینه‌ای است، اما طی این سالها بسیار منفعل عمل کرده‌اند و این وظیفه را بیشتر آموزش و پرورش و شهرداری به دوش می‌کشند. اما برای آنها هم این موضوع الویت نیست؛ بنابراین تئاتر کودک در کاشان وضعیت مطلوبی ندارد اما کاشان این ظرفیت و قابلیت را داراست.

تئاتر کودک کار حساس و دشوار است

وی ادامه داد: ظرفیت کانونهای پرورش فکری کودک و نوجوان در کاشان وبلااستفاده مانده است. درصورتی که می‌توانند به دو پایگاه تئاتر کودک در کاشان تبدیل شده و حتی به یکی از قطبهای تئاتر کودک در ایران تبدیل شوند. اما مسئولان و مدیران شهری به فکر این مسئله نیستند و این موضوعات در الویتشان نیست درصورتی گروه سنی کودک یکی از حساس‌ترین گروه‌ها و یکی از اصلی‌ترین گروه‌ها در حوزه آموزشند. با تئاتر ، کتاب و قرار دادن کودکان در فضایی که قدرت تخیلشان پرورش یابد می‌توانیم به آنها آموزش، راهکار و رفتارهای مطلوب را آموزش دهیم. کسانی که شاید تجربه، سابقه و آموزش کافی در این حیطه ندارند با این تفکر که کار کودک کار سهل و ممتنعی است مشغول آموزش تئاتر کودک هستند. آنها گمان می‌کنند با چند شعر و موسیقی و خنداندن بزرگترها رضایت کودکان را هم به دست می‌آورند. درصورتی که کار کودک به شدت دشوار بوده و حساس است؛ زیرا طرف مقابل ما کودکی است که اکنون درگیر فضای مجازی است و در معرض بارش اطلاعاتی رسانه‌ای قرار دارد و ما می‌خواهیم با تئاتر، آموزه‌های خودمان را به او منتقل کنیم. بنابراین باید روانشناسی و برخورد با یک کودک را بشناسیم تا متوجه شویم خواسته‌اش چیست. اگر این مراحل دنبال شود قطعا اجراهای بهتری خواهیم داشت.

رادبخت که در ایام نوروز در خانه‌های تاریخی کاشان برای مسافران نوروزی برنامه اجرا می‌کند، درباره اجراهای نوروزی گفت: اجراهای نوروزی با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، مرکز نمایشهای آیینی سنتی ایران با مدریت آقای صفاری‌نژاد و همراهی با تعدادی از اساتید این حوزه در حال برگزاری است. امسال توانستیم برنامه نسبتا شادی را آماده کنیم تا پذیرای مهمانان و گردشگران باشیم. گونه‌های مختلف نمایشهای آیینی سنتی مانند سیاه‌بازی، صندوق بازی و نقالی را اجرا کردیم که خوشبختانه با استقبال خوب مسافران همراه بوده است.

انتهای پیام/ زهرا مهدی پور

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.