برای تئاتر کاشان

برای تئاتر کاشان

سعید خسروی: سالها از اوج شکوفایی تئاتر در کاشان می‌گذرد.در دهه اخیر هرچند شاهد برخی اجراهای خوب بودیم اما از جریان‌های تاثیرگذار تئاتر در کاشان خبری نبود.

آنچه بیش از پیش در راستای بالندگی و شکوفایی تئاتر در این شهر به چشم می‌آید نبود آموزش در این حوزه است. شاید بتوان نبود یک پایگاه تخصصی برای تئاتر را یکی دیگر از ارکان افول تئاتر در کاشان دانست.

اینکه هر کسی به خود بدون هیچ پشتوانه‌ای اجازه می‌دهد کلاس آموزشی برگزار کند و اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان نیز تنها نظاره‌گر این ماجراست و هیچ کوششی در جهت رفع این معضل انجام نمی‌دهد.

قطعا در این بلبشوی بی‌نظارتی هر کسی برای خود حق اجرا و آموزش قائل است. تنها جریان تئاتری و آموزشی که در طول سالهای اخیر می‌توانست راهگشا باشد جشنواره سراسری تئاتر مهر بود که آن هم به همت شهرداری و شورای شهر کاشان به محاق فزاموشی سپرده شد.آن‌هم در سالی که این جشنواره بعد از گذشت ۱۶دوره با تلاش عده زیادی از دوستان فرهنگی و هنری شهر در فهرست رویدادهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفت اما به یکباره با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید و در راس آن شهردار فعلی با برگزاری آن مخالفت شد.

تنها و به اجبار امید داریم که در سال جدید جشنواره تئاتر مهر کاشان که تنها محمل تجمع هنرمندان تئاتر از سراسر کشور است برگزار شود و اهالی تئاتر را دلگرم کند.

اما نکته پایانی اینست که برای به اجرا بردن یک نمایش یا یک رویداد باید قابلیتها و فرصتهایی که در شهر کاشان هست را به خوبی بشناسیم. اولین بار که در کاشان نمایشهای خیابانی اجرا شد ۲۳سال می‌گذرد و در طول سالهای اخیر استقبال از نمایشهای خیابانی رشد چشم‌گیری داشته است.

از آنجا که کاشان دارای ظرفیتهای گردشگری زیادی است و مراکز توریستی زیادی در کاشان وجود دارد می‌توان نمایشهای محیطی را در این شهر فعال کرد.

پیشنهاد می‌شود بخش تئاتر محیطی در جشنواره تئاتر مهر افزوده گردد تا نمایشها در فضاهایی نظیر خانه‌های تاریخی؛بازار؛تپه‌های سیلک و حتی آب‌انبارها اجرا شود.

بخش محیطی در فستیوالی سراسری باعث آشنایی هرچه بیشتر مردمان دیگر نواحی با اقلیم و معماری کاشان میشود.ضمن آنکه حال و هوای نمایشهای این بخش رنگ و بوی بومی به خود می‌گیرند بازهم امیدواریم در سال جدید شاهد اتفاقات مثبتی در عرصه فرهنگ و هنر شهر شاهد باشیم.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.