تحلیل شکست بزرگترین منطقه شبکه آبرسانی کاشان انجام شد

کاشان فردا: معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آب و فاضلاب کاشان از پایان موفق پروژه تحلیل شکست در منطقه N شبکه آبرسانی این شرکت خبر داد و گفت: نتایج این تحقیق به صورت عملیاتی و گرافیکی در اختیار کارشناسان شرکت آب و فاضلاب کاشان قرار گرفت که می‌تواند نقشه راه بسیار خوبی برای برنامه‌های اصلاح و بازسازی این شرکت در سال آتی باشد.

 

منطقهN دارای شبکه ای به طول 1225 کیلومتر با حدود 10 هزار مشترک است که 44 درصد از کل شبکه شهر کاشان را به خود اختصاص داده است.

 

«سید محمد سید حلاج» با تاکید بر اینکه نتایج پروژه تحلیل شکست در این منطقه می‌تواند گام «بسیار مؤثری» بر هدفمندسازی برنامه اصلاح و بازسازی شبکه باشد، ادامه داد: این پروژه توسط «علی آبیاتی» دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان مدل سازی شده و عملکرد بر مبنای مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته شده و به تایید دانشگاه صنعتی اصفهان نیز رسیده است.

 

وی تصریح کرد: پروژه تحلیل شکست و تعیین اولویت بندی بازسازی لوله‌ها، با هدف افزایش بازده اصلاح و بازسازی و کاهش هزینه‌های مادی و غیرمادی شکست در شبکه آبرسانی شهر کاشان، از سال 1400 آغاز شده و توسعه مدل آن در آینده بر بستر نرم افزار خواهد بود.

سید حلاج گفت: این تحقیق که بر روی منطقه N شبکه آبرسانی شهر کاشان به عنوان منطقه مورد مطالعاتی متمرکز شد، در ابتدا به مدلسازی هیدرولیکی شبکه آبرسانی این منطقه پرداخت و توانست شبکه را از نظر خواص هیدرولیکی مورد بررسی قرار دهد و یک مدل هیدرولیکی کالیبره شده را در اختیار بگذارد.

 

نتایج تحلیل شکست بزرگترین منطقه شبکه آبرسانی کاشان

معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آب و فاضلاب کاشان افزود: در ادامه به رسالت اصلی این تحقیق، یعنی تعریف شکست و همچنین معیارهای اساسی و در دسترس موثر بر شکست در منطقه مورد مطالعه پرداخته شد و نشان داده شد که 10 معیار اساسی اعم از: جنس، قطر و سن لوله‌ها از دیدگاه فیزیکی، فشار، سرعت و شرایط بحرانی از دیدگاه هیدرولیکی و همچنین جمعیت تحت پوشش، شرایط استراتژیک، عمق کارگذاری لوله‌ها و نرخ حوادث سالیانه از دیدگاه بهره برداری بر شکست شبکه موثر خواهد بود. تصریح گردید که شکست به معنای وقوع یک حادثه نیست و هر عاملی که رضایت متولی و مشترک را به مخاطره بیندازد در دسته شکست قرار خواهد گرفت.

 

سید حلاج ادامه داد: پس از یک بررسی دو ساله و تمرکز بر کلیه معیارهای موثر بر شکست، اثر هریک بر تمامی لوله‌های شبکه آبرسانی این منطقه که تعدادی بالغ بر12 هزار لوله است، مشخص شد؛ یعنی وضعیت هریک از لوله‌های شبکه آبرسانی این زون، در برابر معیارهای 10 گانه ارزیابی شد و مطلوبیت و عدم مطلوبیت آنها نشانگر وضعیت کنونی لوله است. پس از کمی سازی تمامی معیارها برای تمامی لوله‌ها، لوله‌های شبکه آبرسانی منطقه N براساس عدم مطلوبیت و ریسک بالا رتبه بندی شدند و نشان داده شد که 167 لوله اساسی این زون وضعیت بسیار نامطلوب و ریسک بهره برداری بالای 50 درصد را تجربه می‌کنند. سپس با همین منطق، تمامی لوله ها در پنج دسته بندی اقدام قرار گرفتند.

 

وی افزود: این دسته بندی براساس شاخصی تحت عنوانRPI که نشان دهنده عدم مطلوبیت لوله‌ها است، انجام گرفت. شاخص RPI یا همان شاخص اولویت بندی بازسازی در هر لحظه می‌تواند وضعیت لوله را ارزیابی کند و اقدام موثر در جهت بالا بردن کارآیی شبکه را ارائه دهد.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.