اجرای طرح باغچه‌های سلامت خانگی با حضور بانوان کاشان

 

کارشناس ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: طرح باغچه‌های سلامت خانگی با هدف ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، بهبود تغذیه خانواده‌ها، دستیابی به محصول‌های سالم‌تر و بهبود کسب و کارهای سبز در این شهرستان اجرا می‌شود.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا الهه عبدالوهابی گفت: زنان جامعه، نیروی عمده برای ایجاد تحول در سلامت خانواده هستند و با اجرای این طرح تلاش می‌کنیم سطح سلامت تغذیه خانواده به ویژه گنجاندن سبزی و صیفی در برنامه غذایی افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: ایجاد باغچه‌های کوچک خانگی، با همکاری جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خانه‌های بهداشت روستایی و مرکز جامع سلامت شهری آموزش داده می‌شود تا ضمن دستیابی به غذای سالم، عامل‌های خطرساز زیست محیطی وکشاورزی نیز کاهش پیدا کند.

عبدالوهابی افزود: پژوهش‌ها نشان داده‌اند، کسانی که تغذیه سالم دارند، از زندگی سالم‌تری برخوردار هستند و یکی از اصلی‌ترین بخش رژیم غذایی سالم، مصرف سبزیجات و میوه است، زیرا مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و قند دارند که برای عملکرد بدن ضروری است.

کارشناس ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، گفت: سبزی‌های معطر و خوش طعم را می‌توان در گلدان پرورش داد که در طرح ایجاد باغچه‌های کوچک خانگی، روش‌های کاشت و مراقبت از سبزیجات در فضای بسته آپارتمان و خانه آموزش داده می‌شود تا خانواده‌ها به سبزیجات تازه و ارگانیک دسترسی داشته باشند.

وی افزود: پرورش سبزیجاتی مثل ریحان، گشنیز، جعفری، شوید، رازیانه، شاهی، اسفناج و نعناع در برابر دریافت نور متوسط و فیلتر شده به‌خوبی رشد می‌کنند و  یک ماه پس از کاشت قابل برداشت هستند که در طرح باغچه‌های کوچک خانگی آموزش داده می‌شود.

عبدالوهابی تصریح کرد: ویژگی مثبت طرح باغچه‌های سلامت خانگی این است که ابتدا کارشناسان تغذیه برای شرکت کنندگان، اهمیت تغذیه سالم بر زندگی افراد را تشریح می‌کنند سپس کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی، شیوه‌های کشت و نگهداری سبزی‌ها را آموزش می‌دهند.

کارشناس ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، گفت: طرح باغچه‌های سلامت خانگی یک برنامه ملی است که اجرای این برنامه از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و از اردیبهشت سال گذشته تا کنون حدود ۴۵۰ نفر از بانوان قمصر، برزک، مرق و کاشان با روش‌های تولید محصولات کشاورزی در کرت‌های خانگی، مزارع و گلخانه‌های کوچک آشنا شدند.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.