دنیا ایران را به فرش کاشان می‌شناسد

رئیس اتاق بازرگانی کاشان معتقد است دنیا ایران را به فرش دستباف کاشان می‌شناسد و باید با گسترش گردشگری و استفاده از بستر فضای مجازی به رونق این صنعت کمک کرد.

«سید علی دیانت» هم‌زمان با روز صنایع‌دستی در گفتگو با کاشان فردا گفت: دنیا ایران را به چند هنر می‌شناسد که یکی از این هنرها،  فرش دستباف کاشان است. کاشان در صنعت فرش حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند با دیگر کشورها به رقابت بپردازد. فرش است که هنر کاشان را به همگان نشان می‌دهد.

وی افزود: متأسفانه به جز در برخی از مسیرهای پر رفت‌وآمد توریستی مانند خیابان علوی، فرش دستباف و سایر صنایع‌دستی کاشان از رونق افتاده و به آن توجه نمی‌شود. حتی بازار کاشان که زمانی محل عرضه صنایع‌دستی شهر بوده، دیگر به این صنایع اقبال نشان نمی‌دهد.

دیانت ادامه داد: فرش دستباف و مسگری دو صنعت مؤثر در کاشان است. توجه به این دو صنعت و به‌ویژه به صنعت فرش دستباف نقش بسزایی در اقتصاد کاشان دارد. توریست و گردشگری که از خارج و یا داخل کشور به کاشان سفر می‌کند تمایل دارد، با خود سوغات ببرد و این دو صنعت می‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.

وی افزود: کاشان علاوه بر فرش دستباف و مسگری صنایع‌دستی متنوعی دارد که از جمله می‌توان به سفالگری، قلمکاری روی سطوح مسی و برنجی اشاره کرد. برخی از صنایع نیز در مناطق روستایی کاشان فعال‌اند که می‌توانند به رونق این مناطق کمک کنند.

دیانت گفت: برای رونق صنایع‌دستی باید تقاضا را بیشتر کنیم و یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش تقاضا، توجه به صنعت گردشگری است. گردشگر، بازار صنایع‌دستی را گرم نگه می‌دارد. اهالی بومی رغبت کمتری برای خرید صنایع‌دستی دارند. مثلاً کاشانی‌ها از ظروف تفلون استفاده می‌کنند، ولی گردشگران ظروف مسی می‌خرند. گردشگری جز لاینفک صنایع‌دستی است.

رئیس اتاق بازرگانی کاشان بر لزوم استفاده از بستر فضای مجازی برای فروش صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت:  امروزه باتوجه‌به گسترش اینترنت حتی  اگر افراد قصد خرید نداشته باشند باز هم به سایت‌ها سری می‌زنند و نگاه می‌کنند و به دیگران معرفی می‌کنند. باید از این بستر برای فروش صنایع‌دستی استفاده کنیم.

دیانت گفت: برای رونق دوباره صنایع‌دستی باید به آموزش قشر جوان بپردازیم. جوانان ما استعداد دارند اما نمی‌دانند باید چه‌کار کنند؛ هنری مثل قالی ابریشم سخت‌افزار زیادی احتیاج ندارد این هنر بافنده است که قالی را به نمایش می‌گذارد، همچنین ایجاد وام‌های کم‌بهره برای فعالان صنایع‌دستی می‌تواند راه چاره‌ای برای توسعه این صنعت کهن در کاشان باشد؛ در کنار این موارد هنرمندان ما می‌توانند از دیگران ایده بگیرند.

وی افزود: هندی‌ها سایت‌های گسترده‌ای برای صنایع‌دستی‌شان دارند. هنرمندان ما می‌توانند با ایده گرفتن از آن‌ها نقطه عطفی در صنایع‌دستی ایجاد کنند؛ البته منظورم از ایده گرفتن کپی‌کاری نیست.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.