نگهداری اشیاء موزه مردم شناسی کاشان در سه انبار

 

«مصطفی جوادی» فعال فرهنگی و رئیس پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان که 24 سال از عمر خود را در جمع آوری اشیاء موزه مردم شناسی کاشان گذرانده می‌گوید به دلیل همکاری نکردن مسئولان این شهر و نداشتن مکان مناسب برای برپایی این موزه ممکن است ناچار شود این موزه را در یکی از شهرهای مجاور احداث کند.

جوادی درباره شیوه نگهداری این اشیاء گفت: نگهداری آنها کار بسیار سختی است؛ مجبور شدم در سه انبار جداگانه در نقاط مختلف شهر اینها را نگهداری کنم. باید فرشها، گلیم‌ها و زیلوها را هوادهی کنیم‌. گرمی هوا و موریانه زدگی اشیا چوبی مشکل دیگری است که با آن رو به رو هستیم و متاسفانه برخی از این اشیا دچار این مشکل شده‌اند. گاهی مجبور به جابه جایی می‌شویم و اشیاء خسارت می‌بیند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در نهایت ماهی ۱۰ میلیون تومان هزینه نگهداری این اشیا است. برای حل این مشکل نیز تاکنون با دو تن از شهرداران گفتگو کرده‌ام اما گره‌ای باز نشده است. پیشنهاد داده‌اند که از طبقه پایین خانه عباسی‌ها و یا حمان سلطان میراحمد استفاده کنم، ولی این فضاها جوابگوی این حجم از اشیاء نیست.

وی تاکید کرد: حتی حاضرم وامی را در اختیار بنده قرار دهند که با آن بتوانم مکانی را فراهم کنم. بارها دوستانم گفته‌اند که این اشیاء را بفروش. هدف من این بود که برای شهرم کاری بکنم. گاهی برای تهیه یک شیء مجبورشده‌ام به شهرهای دیگر بروم و چون اوائل تجربه نداشتم، اشیاء را گرانتر از قیمت واقعی به من می‌فروختند.

جوادی گفت: اگر مکان تهیه نشود ممکن است من هم روزی از نگهداری اشیا خسته شوم و کار دیگری انجام دهم و واگذار کنم. در یکی از شهرهای مجاور درخواست دارند تا فضایی دراختیار من قرار دهند تا به آن شهر بروم؛ همانند کاری که آقای مقامی برای موزه عکس در برزک انجام داد‌. اما موضوع این است که این وسایلی که برای موزه مردم‌شناسی شهر کاشان آماده کرده ایم به درد شهر دیگری نمی‌خورد و صرفا آداب و سنن مردم کاشان در آن نمایان است. مجموعه اشیائی که برای مسگری پیدا کرده ایم ویژه شهر کاشان است. در مشاغل دیگر نیز موضوع به همین منوال است‌. اسناد کاغذی و عکس‌ها نیز همه متعلق به کاشان است و برای شهرهای دیگر مناسب نیست.

وی افزود: فردی در عربستان سعودی وسایل شخصی پدربزرگ و اجدادش را جمع‌آوری کرده و به موزه تبدیل کرده است. در کشورهای عربی تا این حد به این موضوع توجه می‌شود.در کشورهای پیشرفته نیز بیشتر به موزه ها اهمیت می‌دهند و اشیا تاریخی ما را در آن قرار داده اند.

عرض من این است که شاید دیگر کسی به هزینه در این رابطه و صرف زمان ۲۴ ساله و قرار دادن اشیا کنار یکدیگر اقدام نکند.

جوادی گفت: موزه مردم‌شناسی، گذشته و نحوه زندگی مردمان گذشته را نشان می‌دهد. این موزه شکل زندگی آنها، اسباب و وسایل و حتی مشاغل آن‌ها را معرفی می‌کند. اگر بخواهیم اینها را به عنوان اشیا قدیمی به نمایش بگذاریم کار خاصی ندارد؛ اما رویکرد ما بیشتر موزه زنده است. نمونه آن را چندسال پیش در موزه مردم‌شناسی گیلان دیدم و این انگیزه برایم ایجاد شد. در شهرهای دیگر هم موزه مردم شناسی وجود دارد اما در کاشان با این رویکرد پیش رفتیم که سبک زندگی را از دوره قدیم آغاز و سپس در دوره های صفویه، قاجاریه، پهلوی اول و دوم و در نهایت اکنون به نمایش بگذاریم.

این فعال فرهنگی ادامه داد: ویژگی اساسی این موزه این است که وقتی فرد وارد فضای آن می‌شود، فکر می‌کند به دویست سال قبل رفته است؛ یعنی هم از لحاظ چیدمان و ساختمان و هم از لحاظ اشیا تهیه شده باید در آن حال و هوا قرار گیرد و این مستلزم زیرساخت‌هایی است که باید ایجاد شود‌.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.