افزایش دما و باد، پدیده غالب جوی دشت کاشان

 رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر استقرار جوی به نسبت پایدار طی روزهای آینده در مناطق مختلف دشت کاشان است.

عباس ارغوانی گفت : دمای هوا در روز دوشنبه به ۴۱ درجه سانتیگراد رسیده و تا روز چهارشنبه تغییر محسوسی ندارد و در این مدت، پدیده غالب جوی در بیشتر نقاط دشت کاشان آسمان صاف همراه با  وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بیشینه دمای هوا در روز پنجشنبه به ۴۰ درجه سانتیگراد رسیده و تا روز یکشنبه هفته آینده روند کاهشی پیدا می‌کند و به  عدد ۳۷ درجه سانتیگراد می‌رسد.

ارغوانی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که عصر روز جمعه با رشد ابر و افزایش سرعت باد، احتمال خیزش گرد و خاک و ماندگاری آن، کاهش دید و کیفیت هوا دور از انتظار نباشد.

رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده، آسمان مناطق به‌صورت صاف که در ساعت عصرگاهی کمی ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و سرعت باد در این روزها ۲۰ متر بر ثانیه (۷۲ کیلومتر بر ساعت) است.

وی افزود: خیزش گردوخاک می‌تواند منجر به کاهش دید افقی و کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها به خصوص در مناطق کویری دشت کاشان شود.

ارغوانی تصریح کرد: به شهروندان سفارش می‌شود که از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس خودداری کرده و نسبت به محکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغ‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گرد و خاک اقدام کنند.

رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: برای جلوگیری از آفتاب­سوختگی درختان انار و پسته این درختان با سیلیکات پتاسیم یا کائولن محلول‌پاشی شده و برای کاهش خسارت ناشی از تنش‌های دمایی خصوصاً در باغ‌های انار و پسته از کودهای پتاسه استفاده شود.

وی افزود: باغ‌های پسته با توجه به افزایش دما نسبت به پایش آفات مکنده خصوصاً سن سبز و پسیل پسته در ساعت صبحگاهی و در خنکی هوا ضروری است که در صورت مشاهده آفت با نظر کارشناسان کشاورزی اقدام شود.

رئیس اداره هواشناسی کاشان تصریح کرد: باغداران پسته نسبت به آبیاری به موقع و تأمین نیاز آبی درختان اقدام کرده و در صورت انجام عملیات پیوند، آبیاری انجام شده و رطوبت درخت حفظ شود.

ارغوانی تأکید کرد: به کشاورزان و باغداران سفارش می‌شود که از هرگونه سم‌پاشی یا محلول‌پاشی باغ و مزرعه در زمان وقوع وزش باد به خصوص در ساعت‌های عصرگاهی روزهای آخر هفته خودداری کنند.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.