چرا خبرنگاران کاشان ازدواج نمی‌کنند؟

این سوالی‌ است که کاشان فردا به مناسبت روز ازدواج از برخی از فعالین رسانه‌ای مجرد کاشانی پرسیده و به جوابهای متنوعی برخورد کرده است.

این گفت و گوها پیش‌روی شماست.

اولین خبرنگار به مصاحبه با کاشان فردا رضایت نداده و تنها به یک جمله اکتفا می‌کند: خبرنگاران اکثرا مجرد هستند و آنهایی که متاهل شده اند گول خورده اند.

۳۷ ساله است و با تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت شغل آزاد دارد؛ اما او را به واسطه فعالیت های فرهنگی اش می‌شناسند.

او می‌گوید: بخاطر برخی از ملاک‌هایم متاسفانه یا خوشبختانه موفق به ازدواج نشده ام. رفتار اجتماعی طرف مقابل برایم مهم است.

او امید نداشتن به آینده و عدم وجود ثبات سیاسی و اقتصادی کشور را مهمترین موانع ازدواج می‌داند و می‌گوید: با حقوق ماهیانه ۱۰ یا ۲۰ میلیون دیگر نمی‌توان زندگی کرد؛ باید حداقل حقوق ۵۰ میلیون باشد تا کسی به خود جرئت بدهد و به سمت ازدواج برود.

او ادامه می‌دهد: دخترها بیشتر برای به دست آوردن آزادی به ازدواج تن می‌دهند به همین دلیل دیگر نمی‌توان اطمینان پیدا کرد که علاقه قصد اصلی ازدواج باشد.

او به جوانان دیگر توصیه می‌کند تا قبل از رسیدن به ۳۰ سالگی ازدواج کنند و می‌گوید: سن که از ۳۰ بالاتر برود ملاک‌ها و همچنین مدل انتخاب متفاوت شده و ترس از انتخاب بیشتر بر فرد حاکم می‌شود. همچنین انتظارات طرف مقابل هم از یک جوان ۳۰ ساله به واسطه سنش بیشتر می‌شود. پس بهتر است در سن ۲۷ یا ۲۸ سالگی ازدواج کنید.

۴۳ ساله است و در حوزه روزنامه‌نگاری و گردشگری فعالیت می‌کند.

او می‌گوید: باتوجه به اینکه در دهه اخیر مشکلات اقتصادی طیف بیشتری از جامعه را دربرگرفته است دیگر جوانان زیر بار مسئولیت زندگی متاهلی نمی‌روند و به تجرد عادت کرده‌اند.

این خبرنگار ادامه می‌دهد: برخلاف کسانی می‌گویند ازدواج کنید و به شرایط اقتصادی بی اعتنا باشید من معتقدم فرد باید شغل و درآمد منابع داشته باشد تا بتواند ازدواج کند. حداقل باید یک ماشین معمولی داشته باشد تا همسرش را ماه عسل ببرد.

او میگوید : جامعه ازدواج در سنین بالا را مذموم می‌داند اما ممکن است فردی در ۳۸ یا ۴۰ سالگی فرد مناسب برای زندگی اش را پیدا کند. باید علایق و احساسات مشترکی میان افراد وجود داشته باشد تا بتوانند ازدواج کنند.

او سپس به علایق خود اشاره می‌کند و می‌گوید: مدتی است به کوهنوردی و ورزش علاقمند شده ام و از آنجا که به دنبال کارهای فرهنگی اجتماعی هستم میخواهم همسرم نیز یک ورزشکار و البته فرهنگی باشد؛ متاسفانه چنین فردی را پیدا نکرده ام.

خبرنگار ۳۱ ساله ای است که در حوزه رسانه فعالیت می‌کند.

او بزرگترین مشکل جوانان را دخالت خانواده‌ها می‌داند و صداقت را سنگ بنای شروع یک زندگی عنوان می‌کند.

او می‌گوید: مهریه های بالا اسباب زورگویی بانوان شده است و دیگر جوانان جرئت ازدواج پیدا نمی‌کنند.

اوبا اشاره به مسئولیت‌پذیری در زندگی می‌گوید: اگر بخواهم ازدواج کنم باید بتوانم آینده همسرم را تامیین کنم ؛ او را به مسافرت ببرم و برایش منزل تهیه کنم.

او ادامه می‌دهد: باید بتوانم اول خودم مستقل باشم تا فرد دیگری را وارد زندگی ام کنم.

این خبرنگار با بیان اینکه ازدواج به سبک و سیاق سنتی مورد قبولش نیست عنوان می‌کند : خانواده من خانواده مذهبی است؛ متاسفانه در چنین خانواده‌هایی فرد نمی‌تواند کسی را که خودش دوست دارد انتخاب کند و با این دیدگاه مواجه می‌شود که ” دختری که در خیابان انتخاب کنی به درد زندگی نمیخورد”.

او که مانند دیگران شرایط اقتصادی را عامل اصلی در عدم ازدواج می‌داند می‌گوید: هزینه‌های سرسام‌آور حتی اجازه نمی‌دهد به ازدواج فکر کنم. مراسماتی مانند تولد ، یلدا و عید آنقدر هزینه بر است که کسی با حقوق زیر ۵۰ میلیون تومان نمی‌تواند ازدواج کند.

۲۹ ساله است و او را به واسطه عکاسی و تولید محتوا در رسانه‌ها می‌شناسند.در میان خبرنگاران کاشانی تنها کسی است که نوید ازدواجش را به کاشان فردا می‌دهد.

او میگوید : سن نرمال ازدواج در خانواده‌ام همین است. تا سال گذشته درگیر سربازی بوده‌ام و حالا فرصت خوبی پیدا کرده‌ام تا به ازدواج فکر کنم.

این عکاس کاشانی مسائل اجتماعی و اقتصادی را عامل اصلی ایجاد تفاوت در سبک زندگی‌ها می‌داند و می‌گوید: این شرایط باعث می‌شود تا پسران هم دوره من درجا بزنند یا حتی عقب‌گرد داشته باشند بنابراین جوانان نمی‌توانند برای زندگی‌شان درست برنامه ریزی کنند.

او همچنین ادامه می‌دهد: در کنار این موضوع، متاسفانه این تفکر هم ایجاد شده است که ازدواج دست و پای آدم را می‌بندد.

وی تحصیلات و شعور و بلوغ اجتماعی را ملاکش برای ازدواج عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: هر ویژگی ای از طرف مقابل انتظار دارم باید در خودم هم وجود داشته باشد.

او احترام طرفین به یکدیگر، مکمل بودن و همراه بودن را لازمه یک زندگی می‌شمارد و می‌گوید: با یکسان بودن در ازدواج مخالفم؛ دو نفری که ازدواج می‌کنند باید مکمل و همراه باشند ، نه یکسان.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.