توضیح میراث فرهنگی درباره موافقت با مجوز معدنی در کوه چرخه نطنز

کارشناس ثبت طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درباره موافقت با صدور مجوز معدن جدید در محدود کوه چرخه نطنز توضیح داد.

موافقت میراث فرهنگی شهرستان نطنز با صدور مجوز بهره‌برداری معدن سنگ تزئینی در محدوده کوه چرخه این شهرستان، طی دو روز اخیر واکنش دوستداران محیط‌زیست و میراث طبیعی نطنز را بدنبال داشته است. کوه چرخه یا دارهند نطنز یکی از کم نظیرترین سازه‌های طبیعی با قدمت چند میلیون سال است. کوه چرخه که در فاصله کمی از منطقه حفاظت شده کرکس کوه قرار دارد منطقه‌ای است که از سوی زمین شناسان به عنوان بهشت زمین شناسی ایران شناخته می‌شود و فروردین امسال کشف فسیل‌های چهل میلیون ساله در کوه چرخه خبرساز شد. منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه و دارهند نطنز بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید.

در همین پیوند«مجید نوری»کارشناس ثبت طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان و شهرستان نطنز گفت: معدن سنگ‌های تزئینی که میراث فرهنگی با مجوز آن موافقت کرده در خارج از محدوده کوه چرخه است.

وی ادامه داد: این معدن حدود سه کیلومتر با خود کوه چرخه فاصله دارد و برای عرصه ۷۰۰ متر حریم تعیین شده است و ارتباطی به کوه چرخه و دارهند ندارد.‌

 کارشناس میراث فرهنگی شهرستان نطنز گفت: برای تعیین خط حریم و عرصه کوه چرخه همه جوانب در نظر گرفته شده از جمله منظر طبیعی و فسیل‌هایی که در آن منطقه وجود دارد و استانداردها رعایت شده است.

نوری افزود: با توجه به اینکه این معدن جدید خارج از محدوده تاریخی و عرصه طبیعی کوه چرخه است قاعدتاً میراث باید با آن موافقت می‌کرد و ما بر اساس قانون در محدوده‌های که به ثبت رسیده یا دارای ارزش تاریخی و طبیعی است می‌توانیم ممنوعیت صدور مجوز داشته باشیم.

وی گفت: تمام منطقه مورد نظر معدن بررسی و پیمایش شده و با توجه به اینکه هیچ آثار تاریخی و فسیلی نداشته با استعلام مجوز آن موافقت کردیم.

به گفته این کارشناس میراث فرهنگی، پیش‌تر در محدوده کوه چرخه سه معدن بهره‌برداری می‌کردند که اکنون فعالیت آن‌ها متوقف شده است.

                          کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

                                            اینستاگرام   تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.