سنت شترکشی در کاشان، مصداق حیوان آزاری است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان و مدرس دانشگاه‌های تهران و کاشان:

«محسن کوهی» عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان و مدرس دانشگاه‌های تهران و کاشان آیین شترکشان در کاشان را مغایر با تعالیم اسلامی و مصداق حیوان آزاری و مروج خشونت دانست.

این استاد دانشگاه در گفتگو با کاشان فردا گفت: یکی از موارد بارز کشتن حیوانات در ملاء عام در کشور ما سنت قربانی کردن است. سوای احترام به عقاید و باورهای مذهبی و سنت پسندیده نذر کردن در ایران باید به این نکته هم توجه کرد که کشتن حیوانات در ملاء عام و راه انداختن خون در کوچه‌ها و خیابانها می‌تواند در روحیه افراد به ویژه کودکان موثر باشد.

وی افزود: اینگونه ذبح کردن حیوانات مخالف صریح تعالیم دینی است. دين ما توصیه دارد کسی که به دوشیدن شیر حیوان اقدام می‌کند، ناخن‌ بلند نداشته باشد تا حیوان آسیب نببیند، حیوان با چاقوی خیلی تیز ذبح شود تا زمان جان کندن، به حداقل ممکن برسد. ذبح در مقابل دیگر حیوانات انجام نشود؛ این آموزه‌ها نشان می دهد که حیوان احساس درد دارد و روش ذبح اسلامی به گونه‌ای است كه حیوان كمترین رنج و درد را متحمل شود.

کوهی ادامه داد: شرایط و آدابی که اسلام برای کشتن حیوانات و استفاده از آنها مقرر داشته است همه به نوعی تاکید به حمایت از حقوق حیوانات دارد و با کشتن دام به ‌طرز فجیع و با قساوت و بی‌رحمی هیچگونه سنخیتی ندارد.

او گفت: اصل قربانی کردن تقریبا در همه ادیان الهی وجود دارد و شاید مهمترین دلیل آن نیز دستگیری از نیازمندان باشد. ولی قربانی کردن حیوان عظیم الجثه‌ای مانند شتر، در حضور آن همه بیننده که بیشتر آنها را کودکان و نوجوانانی تشکیل می دهند که در واقع درک درستی از مرگ و کشتن ندارند؛ و آن هم به شکل خاص که گاهی زمان جان کندن تا یکساعت هم به طول می انجامد، با آن همه سر و صدا و تصاویر دلخراش، هم مغایر با آموزه های دینی است و هم سبب ترویج خشونت می‌شود.

کوهی تصریح کرد: کشتار حیوانات به این شکل در معابر عمومی علاوه بر معایب بیان‌شده می‌تواند سبب حیوان‌آزاری و بدرفتاری بینندگان با حیوانات شود؛ تصور کنید کودکی که شاهد کشتن شتر در خیابان یا آویزان‌کردن گاو از جرثقیل بوده پس از آن، چه برخوردی با حیوانات محیط خود خواهد داشت؟ شوربختانه به‌‌سبب وجود شبکه‌های اجتماعی اتفاقات تلخ حیوان‌کشی در خیابان فقط منحصر به یک روز نیست و ‌هزاران بار بیشتر از بینندگان واقعه اصلی در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: تاثیر این شیوهای غلط در مورد ذبح حیوانات در ملا عام بر روان فرد و سلامت اجتماعی غیر قابل انکار است. روانشناسان و روانکاوان متقدم باور داشتند افرادی که در بزرگسالی دست به اعمال خشونتهای فجیع می‌زنند قطعا در دوران کودکی مسائل و مشکلاتی را داشته‌اند؛ وقتی راجع به اختلال رفتاری که بیمارگونه است صحبت می‌کنیم، یا افرادی که اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارند منظورمان افرادی است که اعمال خشونت برایشان عادی شده و یکی از عوامل این عادی سازی دیدن صحنه‌های خشن است.

سر حیوان و روان کودک با هم بریده می‌شود

وی افزود: در چنین مراسمی سر حیوان و روان کودکان با هم بریده می‌شود. طبق پژوهشی  که سالها پیش در مورد بزهکاری کودکان و نوجوانان در زندان کاشان انجام دادم، متهمان به ضرب و جرح و قتل در مقابل این سوال که از چه موقع با سلاح سرد آشنا شدید، پاسخ می‌دادند که در مراسم قربانی و به خصوص شترکشان! حتی یکی از همین نوجوانان به سبک کشتن شتر به گردن یک مرد میانسال چاقو زده بود.

کوهی گفت: در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، به دلیل جراحات و آسیب‌های ناشی از نزاع‌های خیابانی و خانوادگی، حدود یک ‌میلیون و 200 هزار مراجعه به پزشکی قانونی در کشور اتفاق افتاده است. این تنها بخشی از آسیب‌هایی است که اعلام شده و از آن اطلاع داریم؛ ترویج خشونت پیامد بدیهی این نوع کشتار حیوانات است.

این استاد دانشگاه با اشاره به تقبیح کشتار غیر مجاز دائم در معابر طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۷ قانون تعزیرات گفت : اقدام به کشتن دام در معابر عمومی جرم تلقی شده و پیگیرد قانونی دارد؛ اما متاسفانه در این گونه مراسم کسی به قانون توجهی نمی‌کند و گاهی زور سنن و آداب و رسوم بر قانون چربش دارد؛ با این حال به نظر می رسد علاوه بر تهیه و تدوین برنامه های آموزشی برای مدارس و خانواده‌ها به منظور خشونت گریزی در مورد حیوانات، ضابطان قضایی و مسئولان نیز باید شدت عمل بیشتری به خرج داده و از قربانی کردن حیوانات در ملا عام جلوگیری کنند. شاید ساده ترین راه برای جلوگیری از ذبح در ملا عام شترگردانی در ملاعام و کشتار در کشتارگاه با شیوه های بهداشتی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.