آیین شترکشان کاشان وجدان جمعی را خدشه‌دار می‌کند

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه کاشان:

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه کاشان گفت: در آیین شترکشان کاشان وجدان جمعی و احساسات جامعه خدشه دار می‌شود؛ این آسیب در کودکان شدیدتر است.

«فریبرز صدیق ارفعی» در گفت‌وگو با کاشان فردا تصریح کرد: کودکان زیر ۱۸ سال با شرکت در این مراسم دچار شب ادراری، استرس و ترس از حیوانات می‌شوند.

او ادامه داد: آموزه های دینی توصیه می‌کند تا هنگام ذبح گوسفند یا نحر شتر، حیوان در مقابل قبله قرار داده شده و سیراب گردد؛ هجوم به حیوان در برابر چشمان همه و ایجاد ترس در او با عطوفت آموزه‌های ما سازگار نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه این آیین، از دسته آیین هایی نادرستی است که در عرف ما راه پیدا کرده و به احساسات جمعی جامعه خدشه وارد می‌کند. ممکن است رگه‌هایی از خشونت در شخصیت افرادی که در این مراسم اقدام به نحر شتر می‌کنند وجود داشته باشد.

صدیق ارفعی گفت: خودنمایی ممکن است به اشکال مختلف بروز پیدا کند؛ فردی با مدل موها یا مدل ماشین به دنبال جلب توجه است. همین هدف ممکن است در فردی که میان جماعت اقدام به چاقو زدن به شتر می‌کند نیز وجود داشته باشد؛ یعنی ممکن است که او به دنبال نشان دادن شهامت خود به دیگران باشد و بخواهد تایید آنها را جلب کند.

او افزود : البته کسانی که به دنبال شتر به راه افتاده و شاهد ماجرا هستند بیشتر دچار همرنگی اجتماعی هستند. این استاد دانشگاه از شهردار ، فرماندار و مقامات شهری خواست تا با قدغن کردن این مراسم و اختصاص مکانی خاص برای نحر شتر به کنترل این آیین بپردازند.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.