حفظ بافت تاریخی روستاها، سبب افزایش سطح کیفی زندگی می‌شود

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: حفظ و احیای بافت تاریخی روستاها، سبب افزایش سطح کیفی زندگی روستائیان می‌شود.

 به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا«احمد دانایی نیا»گفت: هدف از تشکیل کمیته احیا بافت تاریخی روستایی حفاظت، احیا، مرمت بافت و ارزش‌های فرهنگی‌، تاریخی، کالبدی_ فضایی روستاهای تاریخی در شهرستان کاشان است،

وی گفت: طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی، حفظ منظر روستایی، معرفی ارزش‌های روستاها در سطح ملی و فراملی به خصوص در زمینه توسعه گردشگری روستایی از دیگر هدف‌های تشکیل کمیته احیا بافت تاریخی روستایی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: بخشداران، دهیاران، کارشناسان بنیاد مسکن و ستاد بازآفرینی شهری، راه و شهرسازی و نظام مهندسی، شرایط  ۲۱ روستا از چهار بخش شهرستان کاشان را در طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی مورد بررسی قرار دادند.

دانایی‌نیا گفت: افزایش سطح کمی و کیفی زندگی روستائیان در عرصه زیستی و زندگی با شرایط ایده‌آل در روستا از جمله برنامه‌هایی است که در کمیته احیای بافت تاریخی روستایی پیگیری می‌شود.

وی گفت: توسعه گردشگری روستایی با توجه به نقش مهم و مؤثر بافت با ارزش روستایی و معماری بومی بسیار حائز اهمیت است و روستای پنداس، اولین روستایی است که با پایان عملیات مستندسازی، بافت تاریخی آن در فهرست میراث تاریخی  به ثبت می‌رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: اولین دفتر میراث‌بانی روستایی، آبان‌ماه سال گذشته در روستای پنداس راه‌اندازی شد تا فضایی برای دوستداران آثار تاریخی و تحصیل‌کردگان محلی شود که با تعامل و ارتباط مستمر با اداره میراث فرهنگی از داشته‌های تاریخی و بومی خود نگهداری کنند.

دانایی نیاگفت: روستای پنداس مصداق‌های لازم فرهنگی و تاریخی را دارد و انتخاب این روستا که در منتهی الیه مرز جنوب غربی کاشان واقع شده است این پیام بزرگ را می‌دهد که روستاها قلب تپنده شهرها هستند.

روستای پنداس با پیشینه ۷۰۰ سال در ۸۱ کیلومتری شهر کاشان قرار گرفته و قلعه چهار برج، تک برج دیده بانی و بقعه بابا محمودالدین انصاری این روستا در فهرست آثار ملی ثبت شده است. طبیعت بکر، بافت مسکونی در دامنه تپه‌ها با معماری پلکانی، وجود خاک سرخ رنگ و کوچه باغ‌های بی‌نظیر از جاذبه‌های روستای پنداس است.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.