دیگر کسی از تئاتر حمایت نمی‌کند

سعید خسروی از هتل پرماجرا تا دو آقا و دو نوکر!

سعید خسروی که چندی پیش در نمایش کمدی هتل پر ماجرا نقش آفرینی کرد حالا در نمایش آینی سنتی دو آقا و دو نوکر به ایفای نقش می‌پردازد.

این نمایش از هشتم تیر ماه آغاز شده و تا هفدهم این ماه روی صحنه پلاتو ماه میماند‌.

سعید خسروی درمورد تجربه اش در این کار به کاشان فردا گفت : ما با نمایش آیینی سنتی بزرگ شده ایم ؛ باتوجه به اینکه تئاترهای زیادی بازی کرده‌ام اما کارهای آینی سنتی کمتر در آن‌ها به چشم می‌خورد.
خسروی افزود : نمایش آیینی سنتی قرابت و نزدیکی خاصی با همه ما ایرانی ها دارد اما اینگونه نمایش در سراسر کشور از اصالت خود دور شده است.

او با اشاره به اینکه به عنوان مشاور کارگردان این نمایش آیینی و سنتی نیز فعالیت می‌کند گفت : متن نمایشنامه آن اثر ناصرالعلی مصفا است. قبلا رضا رادبخت آن را در کاشان اجرا کرده بود اما با پیشنهاد او به اجرای دوباره این نمایش ۵۰ دقیقه ای اقدام کردیم. نمایش آیینی سنتی دو اقا و دو نوکر هم مانند دیگر نمایش‌های آیینی و سنتی پیام خاص خود را دارد.
او افزود : در انتخاب بازیگران سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که کمدی را خوب بفهمند و طنازی خاص خود را در کار آیینی سنتی داشته باشند.

خسروی گفت : نمایش های آیینی سنتی بیشتر نوعی نمایش انتقادی است‌ در گذشته بیشتر ، اعتراضات را هم با این گونه نمایش به اجرا می‌گذاشتند ؛ متاسفانه به دلیل شرایط خاص شهری که در آن زندگی می‌کنیم ممکن است اعتراض ، به ناراحتی برخی بیانجامد به همین دلیل در این نمایش به انتقاد اکتفا کردیم.
او افزود : هنر یک هنرمند این است که این انتقاد را به گونه ای ملیح به مخاطب عرضه کند.

خسروی با تشبیه هنر به یک میز غذا گفت : وقتی مخاطب وارد سالن می‌شود به تناسب سلیقه اش دست به انتخاب غذا میزند ؛ وظیفه ما هنرمندان این است که غذای نپخته در مقابل مخاطب قرار ندهیم‌. رسالت ما هنرمندان این است و سلیقه و معیار مخاطب است که اقدام به انتخاب می‌کند.

او با ابراز ناراحتی از برخی هنرمندان گفت : متاسفانه راه خلاقیت و نوآوری را کور کرده‌اند‌ و بعضی‌ها فکر میکنند در نمایش آیینی سنتی لباس‌ها باید لباس‌های دوران قاجار باشد. تعزیه از زمان صفویه آغاز شد، مردم آن زمان از لباس‌های خودشان استفاده می‌کردند و یک المان مانند سپر ، کلاهخود یا کفش قرمز که نماد شمر باشد به آن اضافه می‌کردند. متاسفانه در تعزیه‌های امروز سر تا پای شمر قرمز پوش می‌شود و ما به دیدن آن عادت کرده ایم. در نمایش های آیینی سنتی هم این دیدگاه وجود دارد که لباس ها باید برای دوران قاجار و قبل از آن باشد.

خسروی با اشاره به تبلیغات کم برای این نمایش گفت : اسپانسری برای این نمایش نداریم، دیگر کسی از تئاتر حمایت نمی‌کند و ما با جیب خالی اما با جان و دل کار می‌کنیم. هتل پرماجرای آقای صادق پور تیم تبلیغاتی قوی‌ای داشت اما آقای رادبخت در این کار آیینی سنتی تبلیغات کمی داشت به همین دلیل با استقبال گسترده‌ای از مردم روبه‌رو نشد.
او افزود : چند تن از فرماندهان سپاه برای تماشای این نمایش آمدند، اهمیتی که آنها برای این کار قائل شدند برای ما بسیار ارزشمند بود.

خسروی در پایان با اشاره به دو تئاتر اخیر گفت : هتل پر ماجرا ژانر کمدی آزاد بود و دو آقا و دو نوکر یک نمایش آیینی سنتی است. مقایسه این دو بی فایده است و نمی‌توانم بگویم که به کدام علاقه بیشتری دارم. من به تئاتر علاقه دارم ، مثل این است که به یک پدر گفته شود کدام فرزندانت را بیشتر دوست داری! نمیتوانم از بین این دو نمایش بگویم به کدام علاقه بیشتری دارم، هر دو برایم شیرین است.
کارگردانی هم کرده ام اما بازیگری برایم دنیای دیگری دارد.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.