میزگرد بررسی مشکل کامیون داران شهر کاشان

میزگرد« بررسی مشکل کامیون داران شهر کاشان و راه رفع آن » با حضور جمعی از مسئولان و رانندگان کامیون در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی کاشان برگزار شد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایرنا در این میزگرد، جواد نائینی نماینده ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در منطقه کاشان و آران و بیدگل ،علی اکبر آقایی رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کاشان،علی ارسلان دبیر انجمن کامیون داران کاشان و غلامحسین رجایی یک راننده تریلی حضور داشتند.

عدم توزیع عادلانه بار و لاستیک مهم ترین مشکل کامیون داران کاشان

دبیر انجمن کامیون داران کاشان در این میزگرد گفت: مهم ترین مشکلات کامیون داران منطقه کاشان و آران و بیدگل عدم توزیع عادلانه بار و توزیع لاستیک با ارز دولتی است به گونه ای که در حال حاضر تعدادی کمی از کامیون داران این منطقه از این حق قانونی بهرمند هستند.

علی ارسلان‌گفت: در حال حاضر 2000راننده و 1800دستگاه کامیون در کاشان داریم که تنها تعداد 300راننده همیشه بارگیری دارند،متاسفانه 22 شرکت حمل و نقل فعال در منطقه کاشان و آران و بیدگل تنها با تعدادی راننده کار می کند واین امر موجب شده تا توزیع بار به شکل عادلانه انجام نشود و بیشتر رانندگان همیشه بیکار هستند و تنها تعداد کمی از رانندگان هر روز بارگیری داشته باشند.

وی بیان کرد:بحث عدالت در توزیع بار باید توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اعمال شود تا شرکت های حمل و نقل حق گزینش رانندگان را نداشته باشند و باید میزان بارگیری هر راننده در طول هفته مشخص باشد.

دبیر انجمن کامیون داران کاشان در این میزگرد گفت: شورای تامین شهرستان باید به این مهم ورود کند در حال حاضر اراده لازم در اداره راه داری و حمل و نقل جاده ای برای نظارت و اعمال قانون توزیع عادلانه بار توسط شرکت های حمل و نقل وجود ندارد.

ارسلان گفت:تولید کننده به بهانه آشنایی و اعتماد به راننده ای خاص همواره بارش را به آن شخص می هد درحالی که به هیچ وجه نگرانی از لحاظ حفظ و سلامت بار وجود ندارد و بارنامه و کارت هوشمند برای راننده صادر شده و بارنامه ضامن حمل سالم بار توسط هر راننده ای است و تولید کننده باید به همه رانندگان اعتماد کنند.

تبعیض در بارگیری رفع شود

وی بیان کرد:هرچند در حال حاضر با رکود بارگیری مواجه هستیم اما این رکود شامل همه رانندگان نشده،تبعیض در این حوزه باید رفع شود،بنده این موارد را به فرمانداری و اداره راهداری کاشان منعکس کرده ام.

وی گفت: سامانه توزیع عادلانه بار طراحی شده و طبق آن بارگیری باید به نوبت توزیع شود اما در کاشان این طرح اجرا نمی شود،باید دستگاه های مربوط ازجمله فرمانداری و اداره حمل و نقل جاده ای به این موضوع توجه کنند.

دبیر انجمن کامیون داران کاشان در این میزگرد گفت: تقاضای ما از اداره راه داری و حمل و نقل جاده ای کاشان این است که مجوز اعلام بار صادر شود.

ارسلان عدم توزیع لاستیک با قیمت دولتی را از دیگر مشکلات کامیون داران ذکر کرد و گفت:طبق قانون باید ۳۰ درصد لاستیک تولید داخل کشور با قیمت ارز دولتی به کامیون داران داده شود،طبق این قانون باید نمایندگی های فروش در هر شهرستان با قیمت ارز دولتی در طول سال ۲ جفت لاستیک به کامیون دار داده شود اما این اقدام هم به درستی انجام نمی شود.

وی بیان کرد: توزیع و فروش لاستیک با ارز دولتی تنها به تعداد کمی افراد فروخته می شود اما همه رانندگان از مزایای این قانون بی بهره هستند.

دبیر انجمن کامیون داران کاشان در این میزگرد گفت: در این شهرستان چند نمایندگی لاستیک بارز داریم متاسفانه تعداد زیادی از این لاستیک ها در کاشان توزیع نشده و به مشتریان بیرون از شهرستان فروخته می شود،اگر نمایندگی های داحل شهر موظف شوند که لاستیک خود را به کامیون دار داخل شهرستان بفروشند مشکل ما رفع می شود.

ارسلان گفت: سامانه توزیع لاستیک با سازوکار کنونی زمینه فروش لاستیک با ارز دولتی به کامیون داران خارج از شهرستان را فراهم کرده و این سامانه باید بومی سازی شود ، اولویت این سامانه، فروش لاستیک به کامیون دار کاشانی باشد.

وی بیان کرد:یک تریلی در سال پنج جفت لاستیک نیاز دارد و تامین آن برای راننده با قیمت های گزاف بازار مشکل است، باید در این خصوص حمایت های ویژه ای برای کامیون دار پیش بینی شود.

یک راننده تریلی هم گفت:تا سال ۱۳۶۶ تنها ۲ شرکت حمل و نقل در کاشان و آران و بیدگل فعال بود اما بارگیری به عادلانه ترین شکل انجام می شد به گونه ای که بار به همه رانندگان به نوبت می رسید،از سال ۱۳۷۰ که تعداد شرکت باربری ها افزایش یافته بی نظمی های زیادی در حوزه بارگیری ایجاد شده،اداره حمل و نقل جاده ای باید شرکت های تولیدی را ملزم کند که باید با همه رانندگان شرکت های حمل و نقل کاشان کار کنید.

غلامحسین رجایی گفت:در منظقه کاشان و آران و بیدگل هر روز 2000 دستگاه بارگیری دارند اما نوع بارگیری غیرعادلانه است چون اعلام بار وجود ندارد و اگر اعلام بار انجام شود توزیع بار به ترتیب خواهد شد و جلو سواسفاده و انحصار بارگیری که هم اکنون در اختیار عده ای خاص است گرفته می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ دستگاه تریلی،۱۰۰ دستگاه ۱۰ چرخ،۵۰۰ دستگاه تک و ماشین های کوچک و در مجموع هزارو ۸۰۰ ماشین و ۲ هزار راننده برون شهری داریم اما تنها ۳۰۰ دستگاه همیشه بار دارند.

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهکار توزیع عادلانه بار

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کاشان بیان کرد:راهکار رفع تبعیض در توزیع عادلانه بار ایجاد سامانه اعلام بار مجازی است که سازوکار آن توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در حال طراحی است.

علی اکبر آقایی گفت: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اعلام کرده که باید سامانه اعلام بار سراسری ایجاد شود و ما هم پیگیر انجام این مهم هستیم.

وی گفت:ساختار کامیون داری ما مانند دیگر کشورها نیست در بعضی کشورها خود شرکت ها مالک کامیون هستند اما در کشور ما ناوگان خودمالکی داریم و هر راننده سلیقه خود را در این حوزه اعمال می کند و افراد هب شکل اتحادیه ای عمل نمی کنند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کاشان بیان کرد:در بحث توزیع عادلانه لاستیک سازمان راهداری با توجه به بارنامه هر راننده و ثبت آن در سامانه براساس پیمایش توزیع لاستیک را انجام دهند در حال حاضر سامانه توزیع تحت پوشش وزارت صمت است و اگر اداره صمت از اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص میزان فعالیت راننده از ما استعلام بگیرد، باتوجه به اولویت بندی آمار را ارائه می کنیم تا افرادی که فعالیت بیشتری داشته باشند ،بتوانند از لاستیک با قیمت دولتی استفاده کنند.

نماینده ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در کاشان و آران و بیدگل هم گفت: آنچه مسلم است باید پیگیر رفع مشکل رانندگان باشیم،دستگاه های مربوط باید درخصوص رفع مشکلات برنامه ریزی داشته باشند.

جواد نایینی گفت:مشکلات کامیون داران تبدیل به دغدغه عمومی آنها شده و تلاش ما پیگیری مشکل از طریق مبادی قانونی و رفع آن است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

00:00
-01:25

Download

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.