نگاهی برمزایا و معایب گیاهخواری

در سالهای اخیر رژیم های گیاهخواری محبوبیت زیادی میان مردم پیدا کرده است. علت آن را نیز می‌توان در حس حمایت از حیوانات ، آلرژی ها و عدم تحملهای غذایی ، جنبه های اقتصادی و فرهنگی و یا بعضی دلایل شخصی عنوان کرد.

«سمانه سادات»کارشناس ارشد تغذیه درمورد این رژیم‌ها به کاشان فردا گفت : رژیم های گیاهخواری انواع مختلفی دارند که از معروف ترین انها رژیم گیاهخواری مطلق و خام گیاه خواری است . در خام گیاهخواری از حرارت دادن گیاهان بیش از ۴۰ تا ۴۸ درجه سانتی گراد جلوگیری می‌شود.

او درمورد فواید این رژیم‌ها گفت: رژیم های گیاهخواری به دلیل داشتن فیبر بالا تاثیرات مثبتی بر روی قلب و عروق داشته و میتوانند باعث کاهش سطح قند و چربی خون در افراد شوند؛ همچنین به دلیل وجود ویتامین های E و C در گیاهان خواص آنتی اکسیدانی این دو ویتامین، این رژیم‌ها می‌تواند ما را از ابتلا به سرطان محافظت کند.
علاوه بر آن دریافت پتاسیم و منیزیم نیز در رژيم های گیاهخواری بالاست.

این کارشناس تغذیه گفت : باید توجه داشته باشیم درکنار این مزایا این رژیم ها می‌توانند با کاهش برخی ریز مغذی ها همراه باشند مانند ویتامین B12 که تنها منبع حیوانی دارد و در گیاهان موجود نیست. ویتامین B12 در عملکرد عصبی، ساخت ماده ژنتیکی در سلول و تولید گلبول های قرمز خون نقش مهمی ایفا می‌کند.

او افزود :همچنین دریافت کلسیم، فسفر روی ، اهن و پروتئین‌ از منابع حیوانی بالاتر است و به علت وجود فیتات در مواد گیاهی جذب ریز مغذی های ذکر شده بسیار کم می‌شود، پس گیاهخواران مطلق ممکن است در معرض عوارض ناشی از کمبود این ریز مغذی ها مثل کم خونی، فقر آهن ، مشکلات مفصلی ، پوکی استخوان و ضعف سیستم ایمنی باشند.

سادات درمورد کاهش وزن با این نوع رژیم گفت :
رژیم های گیاهی فیبر و حجم بالایی دارند که سبب می‌شود کالری کمی به بدن برسد و به همین دلیل موجب کاهش وزن میشوند. در نتیجه این رژیم ها برای افرادی که به کالری بیشتری نیاز دارند مانند کودکان درحال رشد ، زنان باردار و شیرده و ورزشکاران توصیه نمیشود. زیرا نمی‌تواند انرژی موردنیاز برای رشد یا فعالیت را در این گروه افراد تامین کند.

سادات در ادامه گفت: پروتئین های گیاهی جذب کاملی ندارند و از نظر نوع و مقدار اسیدهای آمینه ضروری کامل نیستند. این نوع اسیدهای آمینه در بدن ساخته نمی‌شوند و ما باید از طریق غذا آن‌ها را دریافت کنیم‌ بنابراین پیروی از رژیم های گیاه خواری مطلق به دلیل عدم تامین کامل اسیدهای آمینه می‌توانند ما را با عوارض زیادی از جمله تحلیل عضلانی و در نتیجه کاهش سوخت و ساز بدن مواجه سازند‌.

سادات با تاکید بر استفاده از این رژیم‌ها تحت نظر متخصصان تغذیه گفت :باید گیاهخواران با دریافت مشاوره و برنامه غذایی از متخصصان تغذیه آموزش ببیند که چه مواد گیاهی را با هم مصرف کنند تا پروتین‌های انها مکمل هم باشند و اسیدهای آمینه ضروری را برای بدن تامین کنند.

او درمورد چربی در این رژیم ها گفت : گیاهان دارای نسبت بیشتری از اسید های چرب امگا شش هستند. گیاهخواری بدن ما را با افزایش نسبت امگا شش به امگا سه مواجه می سازد که می‌تواند به افزایش التهاب منجر شود‌. التهاب سرمنشا بسیاری از بیماریها مانند بیماری های خود ایمنی ،مفصلی و سرطان هاست‌.
دریافت میزان کافی از اسیدهای چرب امگا ۳ جهت سلامت قلب و عروق ، روان و سیستم عصبی ، چشم، مغز ،حافظه و یادگیری مهم است‌‌.
بنابراین افرادی که رژیم گیاهخواری را انتخاب کرده اند باید برای جبران کمبود ها تحت نظر متخصص تغذیه از مکمل‌ها استفاده کنند.

سادات در پایان با توجه به معایب و مزایای این رژیم گفت : ما کارشناسان تغذیه رژیم‌های گیاهخواری را به عنوان یک سبک زندگی دائم پیشنهاد نمی‌کنیم و ترجیح می‌دهیم از تمام گروه های غذایی که خداوند در اختیار انسان قرار داده است در برنامه غذایی افراد استفاده شود.
رعایت تناسب ، تعادل و تنوع در استفاده از تمام گروه های غذایی باعث سلامتی جسم و روان خواهد شد.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.