کاشت محصولات آب بر در کویر، مصداق هدر دادن آب است

معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آبفای کاشان از استمرار کشت محصولات آب بر در دشت کاشان انتقاد کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد منابع آبی کاشان در بخش کشاورزی مصرف می شود، چون کشاورز محصولی را کشت می‌کند که توجیه اقتصادی ندارد.

«محمدحسین خامه‌چیان» در جلسه هم اندیشی برخی از ائمه جماعات شرکت آبفای کاشان تصریح کرد: دشت کاشان یکی از بحرانی‌ترین دشتهای کشور است و از سال ۱۳۵۸ به عنوان دشت بحرانی اعلام شده است. فرونشست های بسیاری در منطقه در حال پیش روی است و یکی از بحران های آینده ما تامین آب است.

وی افزود: آب از منابع مختلفی مانند رودخانه، چشمه و چاه عمیق استحصال می‌شود؛ اما در منطقه کاشان بخش عظیمی از آب مصرفی مردم از چاه‌های عمیق تامین می‌شود. عمق برخی از چاه‌ها به ۳۰۰ متر رسیده است، این آب نیز باید فراوری شود تا استاندارد لازم برای مصرف را پیدا کند.

خامه‌چیان گفت: در حال حاضر از دشت کاشان سالیانه حدود ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می شود که نهایت ۴۰ میلیون متر مکعب آن در بخش شرب و بهداشت مصرف می‌شود و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آن در بخش کشاورزی با راندمان پایین استفاده می شود؛ چون با این آب اقلامی کشت می‌شود که توجیه اقتصادی ندارد؛ در منطقه بحرانی کاشان طالبی و هندوانه و بادمجان و محصولات آب‌بر کشت می شود. باید الگوی کشت در کاشان تغییر کند و الا در بخش آب شرب نیز با بحران روبرو می‌شویم.

وی تصریح کرد: در ماه‌های تیر و مرداد ۱۳۰۰ لیتر در ثانیه آب مصرف می‌شود. این عدد در برخی از مناسبت های ملی و یا مذهبی به ۲۰۰۰ لیتر در ثانیه هم می‌رسد. آبی که از چاه‌ها استخراج می شود، ۹۰۰ لیتر بر ثانیه است؛ یعنی اگر همین الان آب زاینده رود قطع شود کاشان در تامین آب با مشکل روبرو می‌شود.

معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آبفای کاشان ادامه داد: شرکت آبفای کاشان به ۱۸۵ هزار مشترک در ۱۲ شهر و ۶۹ روستای شهرستان های کاشان و آران و بیدگل خدمات رسانی می‌کند. این شرکت جزء شرکت های تبصره یکی است و مستقل از شرکت آبفای اصفهان و به صورت شبه استانی اداره می‌شود و این نشان دهنده اهمیت موضوع آب در دشت کاشان است.

وی افزود: قیمت واقعی یعنی قیمت تمام شده آب هر ساله محاسبه می‌گردد و در مقابل آن قیمت فروش آب است که بر اساس تعرفه‌های اعلامی مشخص می‌شود. در سال ۱۴۰۱ قیمت تمام شده هر متر مکعب آب ۴۰۴۰ تومان بوده است. این هزینه شامل پولی که بابت آب زاینده رود پرداخت می‌شود، هزینه نگه داری چاه ها، شکستگی لوله ها و … می‌شود اما میانگین فروش ۲۴۵۰ تومان بوده است. یعنی فقط ۶۰ درصد هزینه تولید از مصرف کننده دریافت می شود. البته میانگین فروش خانگی ۹۵۰ تومان است.

وی درباره نحوه محاسبه آب بهاء مصرف کنندگان گفت: ۱۴درصد مشترکان کم مصرفند و به ازای هر متر مکعب آب به طور متوسط ۱۰۰ تومان پرداخت می کنند. برای تشویق این مشترکان، تعرفه های سال ۱۴۰۲ به شکلی طراحی شده که پنجاه درصد کمتر از سال ۱۴۰۱ پرداخت کنند. برخی از مشترکان نیز خوش مصرفند. اینها الگوی مصرف را رعایت می کنند. مبلغ قبض اینها نهایت بیش از ۱۵ هزار تومان نمی‌شود. بخش سوم مصرف کنندگان خانگی بیش از الگو مصرف می کنند که دولت به آن ها یارانه آب پرداخت نمی کند.

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.