ثبت پنج چنار کهنسال منطقه کاشان در فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از ثبت پنج درخت چنار کهنسال در مناطق مختلف این شهرستان در فهرست میراث طبیعی خبر داد.

 به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا«احمد دانایی‌نیا» گفت: درخت چنار جنب چارتاقی شهر نیاسر و چنارهای کهنسال در روستاهای ون، چنار، نشلج و ازناوه که بیش از پنج قرن قدمت دارند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: ثبت چنارهای کهنسال، نخستین آثار طبیعی در شهرستان کاشان است که در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است و امیدواریم با ثبت و شناسنامه‌دار کردن آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بتوانیم توجه و همکاری مردم را برای حفظ و نگهداری آنها جلب کنیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: روستاهای شهرستان کاشان مملو از جاذبه‌های طبیعی است و تلاش می‌کنیم با روند رو به رشد ثبت آثار طبیعی منطقه، به آثار طبیعی هم مانند ابنیه تاریخی توجه بیشتری شده و در مسیر توسعه قابلیت‌های گردشگری و جذب گردشگر استفاده کنیم.

وی بیان کرد: ثبت آثار ارزشمند طبیعی علاوه بر شناسایی اثر در بُعد ملی و بین‌المللی فرصتی برای کمک به رشد گردشگری مناطق مختلف و گامی مؤثر برای جلوگیری از تخریب و فرسایش این آثار است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: قدمت جاذبه‌های طبیعی کمیاب و کهنسال و اهمیت آنها به لحاظ زیست محیطی و گردشگری از جمله ویژگی‌های آنها برای ثبت در فهرست میراث ملی طبیعی کشور به شمار می‌رود.

وی گفت: ثبت آثار طبیعی، ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و با تعیین عرصه و حریم آنها، هر گونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن‌ها شود، ممنوع است.

دانایی نیا گفت: باغ تاریخی فین‌ و دو میراث فرهنگی ناملموس قالیشویان و مهارت بافت فرش دستبافت در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و ۳۴۰ بنای تاریخی ثبت ملی و ۴۰ رویداد فرهنگی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس از منطقه فرهنگی – تاریخی کاشان به ثبت ملی رسیده است.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.