نخل عزاداری چند صد ساله اردستان در آتش سوخت

فرماندار اردستان گفت: نخل عزاداری چندصد ساله یکی از محلات اردستان در آتش سوخت.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا«سید محمدهادی احمدی طباء»گفت: حدود ساعت ۱۵ روز شنبه ۳۱ تیرماه نخل عزاداری محله کوشک اردستان که قدیمی‌ها قدمت آن را حدود ۳۰۰ سال عنوان می‌کنند به دلایل نامشخصی آتش می‌گیرد و کاملاً از بین می‌رود.

وی گفت: از دقایق ابتدایی وقوع این اتفاق دلایل و احتمال‌های فراوانی توسط آتش‌نشانی و دیگر دستگاه‌های ذیربط مورد بررسی قرار گرفته است ولی هنوز به دلیل قطعی نرسیده‌ایم.

فرماندار اردستان گفت: البته احتمال‌های زیادی از جمله نور شدید خورشید و آتش گرفتن پارچه‌های قدیمی نخل و یا دیگر موضوعات از جمله عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه مشکوک مورد بررسی قرار گرفت ولی هنوز به دلیل اصلی این آتش‌سوزی نزدیک نشده‌ایم.

احمدی طباء بیان کرد: تاکنون فرد یا اشخاصی در این خصوص بازداشت نشده‌اند ولی تعدادی از اهالی محله و افراد مطلع جهت پاره‌ای از توضیحات فراخوانده شدند.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا:نخل‌گردانی یا نخل‌برداری، حملِ تابوت چوبی عظیم و نمادی از سوگواری ایام محرم الحرام در ایران است که در دهه اول این ماه، تابوت در حالی‌ که توسط پارچه‌های مشکی و سبز پوشانده شده، توسط عزاداران پرشماری (به ‌دلیل وزن زیادِ آن) حمل می‌شود. سابقه نخل را به قبل از اسلام و زمان ساسانیان و مرتبط با سوگواری سیاوش می‌دانند.

قربانی کردن گوسفند، دود کردن اسفند، سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و… از آیین‌های جانبی این مراسم بزرگ و سنتی است. نخل‌ها در طول مدت سال در مقابل یا داخل حسینیه‌ها نگهداری می‌شوند.

در اجرای این مراسم باشکوه تقسیم کار جالبی وجود دارد که در برخی شهرها این سنت هنوز به دقت انجام می‌شود به گونه‌ای که بلند کردن هر پایه نخل بر عهده طایفه خاصی بوده و کسی حق سرپیچی از آن موازین را ندارد و معمولاً این حق موروثی است.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.