اردستان مملو از آثار فرهنگی ناملموس است

فرماندار اردستان گفت: شهرستان اردستان مملو از آثار فرهنگی و طبیعی ناملموس است، ولی در سال‌های گذشته مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است.

 به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا«سید محمدهادی احمدی طباء» گفت: در سطح شهرستان اردستان هم‌زمان با ایام محرم مراسم و آیین‌های مختلفی در شهرها و روستاها انجام می‌شود که یکی از برجسته‌ترین آن موضوع نخل گردانی است که سابقه چندصد ساله دارد و هر ساله این کار با رونق و توجه مردمی که علاقه‌مند به حضرت اباعبدالله الحسین هستند، بیشتر شده است.

وی  گفت :به رونمایی از ثبت ملی ناملموس آیین نخل گردانی در شهر زواره، شهر  و در حسینیه بزرگ این شهر نخل گردانی که از آن به (نخل ماتم) نیز یاد می‌شود، سابقه ۳۰۰ ساله دارد که طبق آیین و رسوم خاص خود ابتدا نخل بندان در آخرین جمعه منتهی به ماه محرم با مراسم ویژه انجام می‌شود.

فرماندار اردستان گفت: مردم شهر زواره و روستاهای اطراف و اقشار مختلف مردم آیین نخل‌گردانی را شب عاشورا و مخصوصاً عصر روز عاشورا با روش و سبک خاص منطقه حرکت می‌دهند، پرونده آیین نخل گردانی در شهر زواره از سال ۱۳۹۴ شروع به جمع آوری شده بود و چند سالی برای تشکیل آن زمان برد تا نهایتاً در سال ۱۳۹۸ ثبت ملی آثار ناملموس کشور شد و امسال توانستیم به‌صورت رسمی از این آیین رونمایی کنیم.

احمدی طباء بیان کرد: یکی از موضوعاتی که روی آن حساسیت داریم حفظ اصالت فرهنگ شهرستان است که تاکنون چند اثر ناملموس مانند موسیقی محلی، پشم‌چینی، تهیه و پخت نان سیروک، قالی، مهارت پرورش بز و تولیدات دامداری در شهر مهاباد و آیین پامنبری، آهنگری، نخل گردانی انجام شده و مطمئناً تا پایان امسال چند اثر دیگر آثار فرهنگی ناملموس مانند بازی‌های بومی ملی به ثبت ملی می‌رسد.

وی گفت: شهرستان اردستان مملو از آثار فرهنگی ناملموس و طبیعی است ولی در سال‌های گذشته مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است. ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرهنگ هر منطقه شود. تاکنون تعداد محدودی از آثار فرهنگی ناملموس و طبیعی این شهرستان به ثبت ملی رسیده که برای اردستان با این همه سبقه تاریخی بسیار کم است و باید در این بخش توجه بیشتری شود.

فرماندار اردستان گفت:آخرین وضعیت متهمین آتش‌سوزی نخل تاریخی شهر اردستان، این اتفاق برای همه مردم شهرستان یک اتفاق دردناک و تلخ بود که پس از دستگیری دو نفر پس از آتش‌سوزی اکنون در اختیار مراجع قضایی هستند و پیگیرهای قضایی و رسیدگی به پرونده آنها در حال انجام است.

احمدی طباء گفت: مجموعه شهرستان و در رأس آن شورای تأمین و دستگاه قضایی در بحث اهانت به مقدسات و عزای امام حسین(ع) قدمی در برخورد با متهمان کوتاه نمی‌آید تا از این پس کسی به خود اجازه ندهد در سطح شهرستان به مقدسات مذهبی و آداب و رسومی که بین مردم ارزشمند است بی‌احترامی و بی‌حرمتی کند.

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام   تلگرام

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.