آیا چپ دست ها با هوش تر هستند؟

به بهانه 13 آگوست روز جهانی چپ دست ها

روز جهانی چپ دست ها یک روز بین‌المللی است که هر ساله در روز ۱۳ آگوست برابر با ۲۲ مرداد برای تفاوت افراد چپ‌دست جشن گرفته می‌شود.

این روز به منظور تجلیل و افزایش آگاهی از مزایا و معایب چپ‌دست بودن در جهانی که عمدتاً افراد راست‌دست هستند ایجاد شد درحالی که ۷ تا ۱۰٪ از جمعیت جهان را چپ‌دست‌ها تشکیل می‌دهند.

دکتر محمد حسن گرامی متخصص مشاوره و روان درمانی گفت: تفاوت‌های فردی به صورت کلی وجود دارد‌؛ اما اینکه بگوییم چپ دست‌ها نسبت به راست دست ها باهوش تر هستند مطالب بی‌پایه و اساسی است.

گرامی افزود : صرف مشاهده چند مورد محدود در اطراف که افراد موفق و یا باهوشی بوده‌اند نمی‌توانیم نتیجه‌گیری علمی داشته باشیم که چپ دست ها باهوش از از راست دست ها هستند.

او ژنتیک و تاثیر شانس و محیط را از جمله عوامل چپ دستی و یا راست دستی دانست و گفت: تفاوت چپ دستان و راست دستان در دریافت پیام‌ها و ارتباط مغز با بدن وجود دارد؛ بنابراین نمی‌توانیم چپ دستان را بر راست دستان برتری دهیم. ولی تفاوتهای در شکوفایی استعداد در راست دستان وچپ دستان وجود دارد

گرامی: با اشاره با قرار دادن یک روز برای چپ دستان گفت: نامگذاری این روز به دلیل این است که همه ابزارها و امکانات برای راست‌دست‌ها طراحی شده‌اند و چپ‌دست‌ها را مجبور به کاربرد از دست راست می‌کنند. این موضوع خود چالشی برای چپ دستان هست که باید مرتفع گردد

او افزود: البته امروز شاهد توجه بیشتر به چپ دستان هستیم به طوری‌که صندلی های تک دستی برای آزمون ها و در مدارس برای چپ دستان استفاده می‌شود؛ اما هنوز در شهر و روستاهای کوچک و یا در مدارس ابتدایی و متوسطه اول شاهد ضعف در این موضوع هستیم.

گرامی گفت: باید در کاربرد چپ دستی یا راست دستی کودکان را آزاد بگذاریم، چپ دستی یا راست دستی آن‌ها را بپذیریم و دخالت عجولانه نداشته باشیم‌.
وی افزود: مواردی وجود دارد که فردی را راست دست می‌دانند اما با بررسی های بیشتر مشخصی می‌شود او چپ دست بوده و تحت تاثیر تلقین‌های اطرافیان به راست دستی گرایش پیدا کرده است.
او با اشاره به عدم جهت‌گیری درمورد راست دستی و چپ دستی گفت: نمی‌توانیم چپ دستی یا راست دستی را مثبت یا منفی تلقی کنیم؛ خانواده ها تنها باید با مشاهده غلبه دست چپ بر دست راست و یا بلعکس در فرزندشان او را به استفاده از همان دست هدایت کنند. لازم است همه بارعایت اصل تفاوتهای فردی به افراد توجه کنیم واز هرگونه تعصب وپیش داوری درچپ دستی اجنتاب کنیم و با کارشناسان حوزه مشاوره و روانشناسی برای تربیت بهتر فرزندان ارتبا ط داشته باشیم وبه عظمت خالق در خلقت انسانها نگاه درست وعقلانی داشته باشیم.

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.