آزمایشگاه تحقیقات جمعیتی در سوانح ترافیکی در کاشان راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه تحقیقات جمعیتی ترافیک و چشم‌انداز صفر مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در کاشان خبر داد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «کورش ساکی» بیان کرد: تصادفات رانندگی خسارت زیادی را به شهروندان و جامعه وارد می‌کند و پروژه کاشان شهر نمونه ایمن ترافیکی یک فرصت برای کاهش این حوادث است و هر کس با هر روشی که می‌تواند باید برای اجرای این طرح کمک کند.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح، استفاده از تجربه کشورهای مختلف در زمینه کاهش آمار حوادث ترافیکی و بومی‌سازی آن با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و شهری در کاشان و سپس تعمیم آن در کل کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بیان کرد: امیدواریم با اجرای این طرح، جراحت و مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در منطقه کاشان به حداقل رسیده و بتوانیم هزینه اثربخشی تعیین شده آن را به عنوان الگو به متولیان کشور با مستندات علمی ارائه کنیم تا حوادث ترافیکی کاهش پیدا کند.

ساکی گفت: تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی بین دانشگاه علوم پزشکی با نیروی انتظامی، پلیس راهور و شهرداری کاشان، هم‌افزایی و هماهنگی بین بخشی برای اجرای طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) را در کاشان فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت: طرح شهر نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) یک طرح آزمایشی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی در محدوده‌ای از شهرستان کاشان با هدف مداخله، اعمال و ارزیابی مداخلات ایمنی برای کاربران اجرا شده و در صورت موفقیت هر تجربه، تلاش برای توسعه آن انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: امیدواریم که اجرای طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک، باعث تغییر رفتار سیاست‌گذاران و مردم شود و از تحمیل خسارت‌های سنگین به جامعه به ویژه نیروی مولد جامعه پیشگیری کند.

همچنین مشاور علمی و بین‌الملل پلیس راهور فراجا،گفت: کاهش مرگ و معلولیت و آثار روانی و اجتماعی حادثه‌ها نیازمند استفاده از تجربه‌های موفق جهانی است و دیگر رویکردهای آزمون و خطا پاسخگو نیست.

حمید سوری گفت: حادثه‌های ترافیکی تابع زمان و مکان نیست و تابع عامل‌های فرهنگی و رفتارهای جامعه است و هر جامعه نیازمند نسخه خاص خود بر اساس مطالعات بومی و رویکردهای علمی است.

وی بیان کرد: متأسفانه حوادث ترافیکی در یک سال گذشته روند افزایشی پیدا کرده و حدود ۱۵درصد افزایش نسبت به میانگین سال‌های قبل داشته است که این امر نیازمند رویکردهای جدید است.

مشاور علمی و بین‌الملل پلیس راهور فراجا، گفت: آمار تلفات رانندگی مزمن و ادامه‌دار است و از نظر اقتصادی حدود ۷ درصد تولید و درآمد ناخالص ملی کشور صرف آن می‌شود. علاوه بر آنکه آسیب جمعیت فعال و جوان کشور در تصادف هزینه مضاعفی را به جامعه تحمیل می‌کند.

سوری با اشاره به  انتخاب کاشان به عنوان شهر«نمونه ایمن‌ترافیکی» بیان کرد: سوانح ترافیکی از جمله دغدغه‌هایی است که بخش بزرگی از خانواده‌های ایرانی را گرفتار کرده است و نسبت به آمار جهانی، رقم بالایی بوده و یکی از نامطلوب‌ترین شاخص‌ها در میان کشورهای دنیا است.

وی گفت: پیشگیری از بروز حوادث ترافیکی نیازمند راهکارهای نوین است و ارزش تحقیقات علمی زمانی نمایان می‌شود که بتوان با مراجع تصمیم‌گیرنده تعامل داشته و بر نوع تفکر آنها تأثیرگذار بود.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.