کودکان حتی به حیوان خانگی نزدیک نشوند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: حضور بیش از پیش سگ‌های ولگرد در سطح شهرها و گردشگاه‌های اطراف مناطق مسکونی، احتمال خطر حمله و گاز گرفتن توسط آنها را افزایش داده، بنابراین شهروندان هنگام سفرهای طبیعت‌ گردی یا عبور شبانه در سطح شهر، مراقب سلامت خود به خصوص کودکان باشند.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا«مهدی دلاوری» بیان کرد: هرگز اجازه ندهید که کودکان به حیوانات حتی حیوان خانگی نزدیک شوند. بخشی از کودکان‌، توسط سگ خانواده گاز گرفته شده‌اند زیرا سگ یا گربه‌ در صورت تحریک شدن مثل کشیدن دم، ممکن است گاز بگیرند.

وی گفت: شهروندانی که توسط سگ و دیگر حیوان‌های وحشی گاز گرفته می‌شوند باید در اولین فرصت به مرکز درمان و پیشگیری هاری برای دریافت واکسن ضد هاری مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بیان کرد: هاری یک بیماری ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است که بین انسان و حیوان مشترک بوده و اغلب به وسیله گزش حیوان آلوده مانند سگ، گربه، شغال، روباه و … به انسان منتقل می‌شود و اصلی‌ترین راه سرایت بیماری، گاز گرفتن یا پنجه کشیدن توسط حیوان مبتلا است.

دلاوری گفت: بیماری هاری در صورت بروز علائم درمان‌ناپذیر بوده و سرانجام به مرگ منجر می‌شود، اما این بیماری کاملاً قابل پیشگیری بوده و افرادی که توسط حیوانات اهلی و وحشی گاز گرفته می‌شوند باید فوری به مراکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه کرده و علیه بیماری واکسن زده و ایمن شوند.

وی بیان کرد: خانواده‌ها باید به کودکان خود در خصوص دوری از حیواناتی مانند سگ و گربه آموزش داده و اجازه ندهند که این حیوانات را تحریک کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت: اگر حیوان خانگی شما توسط حیوان دیگر گزیده و یا در حیوان شما علائم مشکوک به هاری مشاهده شد در اولین فرصت به اداره دامپزشکی محل سکونت خود مراجعه و اطلاع رسانی کنید.

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.