مرمت اضطراری عصارخانه تاریخی کاشان در حال انجام است

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: استحکام بخشی و مرمت اضطراری عصارخانه تاریخی کاشان در حال انجام است.

به گزارش کاشان فردا به نقل از خبرگزاری مهر «احمد دانایی نیا» در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از همکاری و همراهی شهرداری کاشان در بسترسازی آغاز عملیات مرمت این اثر ارزشمندگفت: عصارخانه کاشان یکی از بناهای مهم تاریخی شهرستان کاشان است که با توجه به شرایط ویژه ای که دارد، آواربرداری، استحکام بخشی و مرمت آن آغاز شده است.

وی عصارخانه ها یا کارگاه‌های روغن کشی را نماد بارزی از تکنولوژی و خلاقیت در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی دانست و بیان کرد: شیوه معماری عصارخانه‌ها بسیار حائز اهمیت است و کیفیت ساختمانی این گونه خاص معماری از لحاظ انواع تیرها، سنگ‌ها و آسیاب‌ها و خمره‌ها و نیز نحوه عملکرد آنها حائز اهمیت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: این عصارخانه تاریخی مجموعه‌ای کامل و بی‌نظیر در مجاورت دروازه حاج جمال بوده که در جریان خیابان کشی‌های پهلوی اول و احداث خیابان فرخ (آیت الله مدنی فعلی) در سال ١٣١۴ خورشیدی بخش اعظم آن تخریب شده و آنچه از آن مجموعه برجای مانده بخش کوچکی مشتمل بر اصطبل‌های عصارخانه قدیم بوده که تجهیزات عصاری به آنجا منتقل شده و با تغییراتی که در سال ١٣١۶ توسط مالک در بخش باقی مانده بنا صورت گرفته مجدداً تحت عنوان عصارخانه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی گفت: این بنا در زمینی به ابعاد تقریبی ۴٠٠ متر مربع بنا شده است که فضای فعلی مشتمل بر فضای روغن‌گیری، انبار و اصطبل می‌باشد.

دانایی نیا بیان کرد: مرمت آثاری که مالکیت شخصی دارند باید به صورت مشارکتی انجام شود اما به دلایل متعدد، مرمت این اثر دو سال به تعویق افتاد که با پیگیری‌های انجام شده، امسال مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات اضطراری، آواربرداری و استحکام بخشی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به فرسودگی طاق‌ها و پایه‌های این عصارخانه طی دهه‌های گذشته، عملیات آواربرداری سقف و جمع آوری زباله‌ها در حال انجام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان بیان کرد: بعد از اتمام آواربرداری قرار است در فاز بعدی، پیمانکار مربوطه با نظارت سه نفر از اساتید خبره حوزه مرمت و معماری، کار مرمت و باززنده سازی ابن بنای ارزشمند انجام شود که شامل استحکام بخشی پایه‌ها و مرمت طاق‌های ارزشمند و بازسازی طاق‌ها در بخش‌های فروریخته خواهد بود.

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.