سازندگان شهر،،،

عباسعلی خلیق:

شنیده ام؛ شهرداری از ترکیب عوامل طبیعی. اجتماعی و ساخت و سازها ، شهر را می سازد.
بعضی اعتقاد دارند که شهر توسط سی و چند نهاد اداره می شود ولی من می گویم: این نهاد ها روی کاغذ هستند. در واقع رئیس شورا و شهردار کلیددار و تصمیم گیرنده نهایی اند. چرا که هیچ موضوع مشترکی برای تصمیم گیری در شهر وجود ندارد.
فیزیک و کالبد شهر را نیز شهرداری می سازد. هرچند که اسناد بالادستی آن، طرح های جامع و تفصیلی هستند.
طرح جامع کاربری و نوع استفاده اراضی را معین می نماید و طرح تفصیلی به عنوان مکمل آن جزئیات و مساحت آن اراضی را تعیین می کند.
شورای عالی معماری و شهرسازی آن ها را تصویب و تغییرات آن در کمیسیون ماده پنج صورت می پذیرد.
در ادامه سازمان نظام مهندسی نیز در زمینه مقررات و قوانین ملی ساختمان در چهار رشته ساختمان، عمران، مکانیک و برق، طراحی اصولی و نظارت بر بناها را عهده دار می باشد.
نهایتا متولی ساخت و سازهای شهری از زمان صدور پروانه تا پایان کار شهرداری می باشد.
آیا اینان چه اندازه نظام منسجمی بین شان حاکم بوده و همکاری‌های بین بخشی منطقی داشته اند؟ من می گویم زمانی که این مجموعه ها با یکدیگر هم سو و همراه نباشند آثار مخرب آن را می توان در شهر مشاهده کرد.
به طور مثال؛ اجرای نمای کلاسیک ساختمان با ضوابط طرح تفصیلی شهرها مغایرت دارد، اما وقتی به وفور در شهرها شاهد آن هستیم، باعث می گردد تا از لحاظ بصری آزار دهنده و هویت شهر را مخدوش کند لذا در این حوزه، چه در اجرای طرح تفصیلی، و چه در قسمت طراحی و نظارت دچار تخطی و تخلف در قانون هستیم.
اینجاست که معلوم می گردد که راهبرد مشخصی بر فرایند طرح های تفصیلی حاکم نبوده و با رویکرد منطقه ای، همراه با نگاه تصمیم گیران، طرح ها دستخوش تغییرات قرار می گیرند.
در این صورت فقدان ارزیابی در روند اجرای طرح ها می تواند عامل نا آگاهی و غفلت از چشم انداز و دستاوردهای آن تلقی گردد.
آرمانی بودن طرح ها نیز به تنهایی عامل تخطی از ضوابط نیست، چرا که طرح نیاز به نظامی دارد که وظیفه اجرا، پیگیری، نظارت و ارزیابی را به طور کامل به عهده داشته باشد.
نبود پرسنل با تحصیلات عالیه و مرتبط و بجای آنان استفاده از افراد نا کارآمد که بنا به جبر روزگار در این ایستگاه تخلیه شده اند نیز نتایج درستی از مختصات طرح ها را به ما نمی دهند. افرادی که حتی برای یک مرتبه ضوابط طرح را مطالعه نکرده و شهرسازی می کنند خود دلیل اصلی تحقق نیافتن این طرح ها، همراه با سوال و تردید مردم می باشند.
در نهایت نگاه محصول گرا به طراحی شهری باعث می گردد تا پارک ها و میادین شهرها را هم بفروشند.
این ها همه باعث می گردد تا طرح ها فاصله معنی داری با فیزیک و کالبد موجود شهرها پیدا کند.
نشسته ام در انتظار این غبار بی سوار
دریغ کز شبی چنین سپیده سر نمی زند،،،

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.