۲۱۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد

مدیر جهاد کشاورزی کاشان از تجهیز ۲۱۰ هکتار زمین‌های باغی و زراعی این شهرستان به سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری خبر داد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایرنا«وحید انصاری» گفت: برای اجرای این طرح‌ها در مجموع ۵۱ میلیارد ریال هزینه شده که ۳۱ میلیارد ریال آن از محل اعتبارهای بلاعوض دولت و بقیه مشارکت مردمی بوده است.

وی بیان کرد:دستاورد اجرای این طرح شامل صرفه‌جویی آب به میزان حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب در سال، تثبیت اشتغال ۶۵۰ نفر و پایداری امنیت غذایی است، از ابتدا (۴۰ سال پیش) تاکنون در سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی شهرستان کاشان، آبیاری نوین اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت:مرمت، لایروبی و بازسازی ۴۰ رشته قنات با ۱۰۵ میلیارد ریال اعتبار دولتی و خودیاری روستاییان طی یک سال گذشته در شهرستان کاشان انجام شد،بازسازی و مرمت این قنات‌ها، افزون بر تثبیت و افزایش آبدهی در دوران خشکسالی، تثبیت و پایدار اشتغال یک هزار و ۹۰۰ نفر در بخش کشاورزی و پایداری امنیت غذایی را به دنبال داشته است.

انصاری، انتقال آب با لوله به طول ۱۰ کیلومتر و کانال آبیاری عمومی به طول یک هزار و ۵۰۰ متر با اعتبار ۳۷ میلیارد ریال را از دیگر طرح‌های اجرا شده در این مدت بیان کرد و گفت: ۲۶ میلیارد ریال این میزان اعتبار از محل کمک‌های بلاعوض دولت و بقیه با مشارکت بهره‌برداران تامین شده است.

وی بیان کرد:با اجرای این ۲ طرح، افزون بر صرفه‌جویی ۴۸ هزار ۵۰۰ مترمکعب آب در سال، تولید محصولات و بهره‌وری مصرف آب افزایش یافته، همچنین راندمان انتقال آب نیز زیاد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: تسطیح لیزری زمین‌های کشاورزی این شهرستان در سطح نزدیک به ۵۰ هکتار با اعتبار دولتی چهار میلیارد ریال و مشارکت مردمی سه میلیارد ریال از دیگر اقدام‌های این اداره از سال گذشته تاکنون بوده است که دستاورد آن افزایش بهره وری آب، یکپارچه‌سازی و جلوگیری از خُرد شدن زمین‌های کشاورزی و افزایش عملکرد در واحد سطح است.

پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی شهرک ماهیان زینتی کاشان

وی از پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی شهرک ماهیان زینتی کاشان خبر داد و گفت: این شهرک در زمینی به مساحت ۴۹ هکتار با ۲۲۰ واحد در حال ساخت است و تاکنون اقدام‌هایی از جمله جانمایی، تسطیح زمین، تامین منابع آب، زیرسازی و قطعه‌بندی زمین‌ها انجام شده است.

انصاری بیان کرد: از محل اعتبارهای سفر رییس جمهور به استان اصفهان ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت شهرک ماهیان زینتی کاشان مصوب شده اما هنوز تخصیص نیافته است.

وی در پاسخ به این سوال که برای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی شهرک ماهیان زینتی کاشان چه میزان اعتبار هزینه شده است، گفت: اجرای کار بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان است و جهاد کشاورزی کاشان بر اجرای کار، نظارت دارد.

صدور سند مالکیت برای ۲۱ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی کاشان صدور سند مالکیت برای ۲۱ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی شهرستان کاشان را یادآور شد و گفت: صدور سند برای زمین‌های کشاورزی به رونق تولید محصولات کمک می‌کند، دعاوی بین کشاورزان همجوار و وارثان مالک را کاهش می‌دهد و کشاورزان می‌توانند از آن به عنوان وثیقه نزد بانک برای دریافت وام بهره‌مند شوند.

انصاری بیان کرد؛ رفع تداخل نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی کاشان در یک سال گذشته انجام شده،۳۰ مورد اجرای قانون به مساحت پنج هزار هکتار در دست پیگیری است که تا پایان ماه جاری این میزان از زمین‌ها نیز رفع تداخل خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان، تعیین حقوق متقابل دولت و مردم، تثبیت مالکیت اشخاص بر مستثنیات، صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی را از هدف‌های مورد انتظار برای رفع تداخل‌های اراضی بیان کرد.

وی گفت:تعیین حقوق متقابل دولت و مردم، تثبیت مالکیت اشخاص بر مستثنیات، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی، صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی از هدف‌های مورد انتظار برای رفع تداخلات اراضی بیان کرد.

تحویل یک هزار تُن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان

انصاری بیان کرد: یک هزار تُن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان کاشانی تحویل سیلو شد، این رقم به نسبت سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.

دوم تا هشتم شهریور (سالروز انفجار دفتر نخست وزیری به دست منافقین و شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر) به نام هفته دولت نامگذاری شده است.

کاشان دارای ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی ، ۹ هزار هکتار باغ و چهار هزار هکتار زمین زراعی است و بیش از ۴۰هزار خانوار در بخش کشاورزی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.