اجرای طرح غربالگری ۵۳ بیماری متابولیک ارثی در اردستان

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان از اجرای طرح غربالگری ۵۳ بیماری متابولیک ارثی در شهرستان اردستان خبر داد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «حسن ذبیحی»بیان کرد: طرح غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی برای اولین بار هم‌زمان با تعدادی از شهرستان‌های استان اصفهان در اردستان آغاز شده است.

وی در خصوص چگونگی اجرای این غربالگری، گفت: در این طرح که در بستر برنامه غربالگری نوزادان اجرا می‌شود چند قطره خون برای تشخیص بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادی – فنیل کتونوری و فاویسم از کف پای کودک گرفته می‌شود. همچنین با استفاده از این روش بالغ بر ۵۰ بیماری متابولیک ارثی دیگر مورد شناسایی و تشخیص زودرس قرار می‌گیرند تا بتوان از عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان با بیان اینکه تشخیص ندادن برخی از این بیماری‌ها باعث ایجاد بیماری‌های جبران‌ناپذیری مانند ضایعات شدید مغزی، عقب‌افتادگی ذهنی، فلج‌های عضلانی و نارسایی‌های چشمی خواهد شد، بیان کرد: نوزادان ۳ تا ۵ روزه که به دنیا می‌آیند باید به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

محدودیتی برای فعالیت داروخانه مهاباد به‌صورت شبانه‌روزی وجود ندارد

ذبیحی درباره گلایه مسئولان بخش مهاباد درباره کمبود داروخانه شبانه‌روزی و پزشک متخصص، گفت: داروخانه شهر مهاباد داروخانه دولتی نیست و با بخش خصوصی اداره می‌شود و اگر مالک بتواند هزینه دکتر فنی را به صورت شبانه‌روزی تأمین کند هیچ محدودیتی برای اینکه شبانه‌روزی فعال باشد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کمبود جمعیت و طبیعتاً عدم صرفه اقتصادی باعث شده بخش خصوصی تمایلی به فعالیت شبانه‌روزی داروخانه نداشته باشد، بیان کرد: شبکه بهداشت و درمان از اینکه این داروخانه به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه کند استقبال می‌کند و هیچ مخالفتی برای فعالیت آن در چارچوب قوانین و مقررات ندارد. البته تاکنون حمایت‌های لازم از بخش خصوصی برای استمرار خدمات انجام شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان، گفت: در چارت تشکیلاتی شبکه بهداشت و درمان پزشک متخصص تعریف نشده است. شبکه بهداشت از اینکه پزشک متخصص در مرکز جامع سلامت مهاباد مستقر شود استقبال می‌کند، ولی این موضوع مستلزم پیگیری‌های مسئولان محلی این شهر از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان است تا با توجه به موافقت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، مرکز جامع سلامت زیر مجموعه بخش درمان شهرستان شود و بتواند سهمیه پزشک متخصص را دریافت کند.

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.