مقام نخست ایران در حوزه ظرفیت و اعتبار معنوی صنایع‌دستی در دنیا

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری گفت: قوانین بانکی متناسب با حوزه‌های فرهنگی و هنری نیست و تلاش می‌کنیم قوانین بانکی برای ارائه تسهیلات به هنرمندان زودیاب‌تر باشد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از خبرگزاری فارس «مریم جلالی» معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه سفر به نطنز و بادرود هدف از سفر به شهرستان‌ها را در میدان بودن مدیران عنوان کرد و بیان کرد: سفر به شهرستان‌ها و رفع مشکلات موجود از سیاست‌های مدیران بالادستی فعلی است.

وی گفت: با معرفی کاشان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی نساجی سنتی در شورای جهانی صنایع‌دستی، باید مقدمات لازم را در شهرهای پیرامون کاشان نیز به وجود آورد و موضوع جهانی‌شدن امتیاز نیست، بلکه یک مسؤولیت بزرگ است که متوجه همه ارکان فرهنگی است و باید با دانش‌بنیانی صنایع، توجه به اینکه این صنایع‌دستی می‌تواند به ادبیات توسعه نزدیک شود را نهادینه کنیم.

جلالی گفت: صنایع‌دستی ظرفیت بسیار زیادی دارد، باید به سمت برنامه برای جاری‌سازی این ظرفیت برویم تا صنایع‌دستی به ادبیات توسعه برسد، متأسفانه با رویکرد اقتصادی به صنایع‌دستی نگاه نمی‌شود، باید تلاش کنیم تا صنایع‌دستی یک اقتصاد هویت بنیان داشته باشد، امروز صنایع‌دستی می‌تواند در چهار ساحت دیپلماسی عمومی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت کند.

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نباید بخشی فکر کنیم، این سه حوزه لازم و ملزوم یکدیگرند و باید باهم افزایی جلو بروند، میراث فرهنگی مانند ریشه است، گردشگری مانند آوند است و صنایع‌دستی میوه آوند بشمار می‌رود.

وی بیان کرد: باید نساجی سنتی کاشان، سفال و سرامیک نطنز و بادرود و کاشی زرفام نطنز را احیا کنیم و با توجه به پیشینه فرهنگی این صنایع توجه ویژه داشته باشیم چراکه توجه به این صنایع و حتی خلق محصول جدید می‌تواند اقتصاد فرهنگی را فعال کند.

جلالی بابیان اینکه صنایع‌دستی نماد هویت اصلی ما  و ابزاری هویت‌ساز است، واین هنرصنعت برخاسته از خانواده محوری است، بیان کرد: در کاشان و نطنز ظرفیت‌های خوبی در خانواده‌ها برای توسعه صنایع‌دستی وجود دارد و باید این هنر را در مدارس توسعه بدهیم به‌نحوی‌که علاوه بر ایجاد رشته‌های آموزش صنایع‌دستی، در ایام تعطیلات مدارس بازارچه‌های صنایع‌دستی را در مدارس راه‌اندازی کنیم.

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گفت: در مسجد جامع نطنز ۱۲ نوع صنایع‌دستی وجود دارد و این ارزش محسوب می‌شود و باید هر طور که قادریم صنایع‌دستی که دارای ۱۸ گروه از شیشه‌گرفته تا سنگ، چرم، چوب، آهن، سنگ و غیره است را پویا کنیم.

وی بیان کرد: امروز از چند اقامتگاه بومگردی بازدید کردیم، بوم‌گردی‌ها تجلی میراث فرهنگی ناملموس و میزبانی و مهمان‌نوازی ایرانیان هستند، مهمان‌نوازی به همه حواس از دیدن، چشیدن، شنیدن، بویایی و لامسه مرتبط و منطبق با اجزا تشکیل دهنده فرهنگ بومی است و صنایع‌دستی یکی از مظاهر فرهنگی و هر بوم‌گردی خانه صنایع‌دستی است.

جلالی در خصوص سیاست وزارت میراث فرهنگی برای حمایت از صنایع‌دستی گفت: سیاست معاونت صنایع‌دستی حمایت از هنرمند، توانمندسازی صنعتگران و تشویق بازرگانان است، در حوزه صنایع‌دستی هنرمند ایده را خلق و صنعت‌گر ایده را تبدیل به صنعت و بعد از صادر شدن محصول بازرگانی رونق پیدا می‌کند.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث گفت: برای هنرمندان حوزه صنایع‌دستی تسهیلات تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ قانون بودجه در نظر گرفته‌ایم که منوط به ارائه طرح از سوی هنرمند است، البته باید نگاه بانکی نسبت به فرهنگ و هنر عوض شود چراکه قوانین بانکی متناسب با حوزه‌های فرهنگی و هنری نیست و تلاش می‌کنیم قوانین بانکی برای ارائه تسهیلات به هنرمندان سهل‌الوصول‌تر باشد.

وی بیان کرد: صنایع‌دستی ایران، صنایع زیستی بوده است و هنرمندان این عرصه در متن جامعه بوده‌اند اما به بعد اقتصادی آن به‌خوبی نگریسته نشده و سیاستمداران باید متوجه باشند که سرمایه‌گذاری در صنایع‌دستی و بیمه هنرمندان آن، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری زودبازده است.

جلالی گفت: ایران در حوزه ظرفیت و اعتبار معنوی در حوزه صنایع‌دستی مقام اول دنیا را دارد و کشورهای چین، هند و ژاپن بافاصله بعد از ما قرار دارند، نکته مهم این است که در حوزه گردش مالی رتبه خوبی نداریم چون به چرخه اقتصادی این صنایع وصل نشده‌ایم و معتقدیم ظرفیت‌های صنایع‌دستی از هر نوع که باشد باید به ادبیات توسعه وصل شده و معیشت مردم با آن پیوند بخورد.

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای اولین بار به ترویج صنایع‌دستی اشاره‌ شده و در برنامه هفتم توسعه در مذاکره با نمایندگان توانستیم بندهایی را در کمیسیون تلفیق مجلس ارائه کنیم تا با ایجاد زنجیره ارزش و توجه به زیست‌بوم مورد وفاق دولت و مجلس، راه برون‌رفت صنایع‌دستی از دورافتادگی در ادبیات توسعه پیدا کنیم.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.