مرمت تاریخی آثار تاریخی در کاشان!

به گزارش کاشان فردا به نقل از کاشان نیوز«حسین ذاکری»گفت: آثار تاریخی-فرهنگی که سندی از تاریخ و هویت هر خطه محسوب می‌شود، پس از شناسایی ارزش‌های ذاتی و تحت شرایطی و طی مراحلی، به‌منظور قرار گرفتن زیر چتر قانون و حفاظت مقتضی در فهرست آثار ملی ثبت می‌شوند اما ثبت تمام راه نیست و در اغلب موارد، پس از ثبت نیز صدای اعتراض مردمی در خصوص عدم رسیدگی و یا رسیدگی و مرمت غیراصولی آن بلند می‌شود. مرمت بایستی با کمترین مداخله و بیشترین اثرگذاری انجام شود و نباید موجب تغییر هویت یک بنا شود درحالی‌که امروزه بعضاً روند مرمت بناهای تاریخی به سمت تخریب و بازسازی پیش می‌رود.درحالی‌که بسیاری از مناطق در حال کلنگ زنی احداث پروژه‌های جدید به‌ظاهر قدیمی هستند تا برای خویش هویت‌سازی و تاریخ‌سازی کنند، اینجا اداره میراث فرهنگی کاشان به اسم مرمت، احیا و استحکام‌بخشی بر بام یگانه عصارخانه‌ی ارزشمند شهر کلنگ می‌زند و با همراهی بیل مکانیکی چند تنی درصدد مرمت به‌زعم آنان حرفه‌ایست.

حوالی مرداد امسال، به گفته‌ی معاونت میراث فرهنگی کاشان قرار بود «پروژه عصارخانه پس از اتمام آواربرداری و پیمانکار مربوطه با نظارت سه نفر از اساتید خبره حوزه مرمت و معماری، کار مرمت و باز زنده سازی این بنای ارزشمند انجام شود که این عمل شامل استحکام‌بخشی پایه‌ها و مرمت طاق‌های ارزشمند بود» متأسفانه یکی از دو طاق ارزشمند بنای مذکور در فاز مقدماتی فروریخت و میراث فرهنگی اذهان داشت که فروریختن در پیش‌بینی‌های ما وجود داشت! این اخبار با گزارش‌هایی از تصاویر و فیلم‌هایی از آبدهی و کلنگ زنی بر بام عصارخانه همراه بود. این بار نه با تیشه بلکه با کلنگ بر خشت خیس‌خورده و با اسم مرمت به جان تاریخ افتادند.

طبق گزارش‌ها و اسناد موجود در فرایند پروژه صرفاً افرادی دیده می‌شوند که با کلنگ و همراهی شلنگ آب بدون هیچ‌گونه تیروتخته گذاری یا به عبارتی شمع گذاری و استحکام‌بخشی که لازمه‌ی شروع کار بود و صرف‌نظر از مباحث حفاظتی بنا، هرلحظه جان کارگران را تهدید می‌کرد در حال کار هستند. بدون شک الفبای مرمت با این اقدامات اداره‌ی میراث فرهنگی کاشان تحت‌الشعاع قرارگرفته است و به‌سادگی از اذهان میراث دوستان پاک شدنی نیست.

عصارخانه کاشان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهرستان کاشان در تاریخ 06/04/1401 با شماره 33780 به ثبت آثار ملی کشور رسیده است و بایسته است در خصوص مرمت و احیای مواریث فرهنگی با حساسیت مضاعف تصمیم‌گیری شود.

علت تشکیل شورا و کمیته‌های فنی بدین دلیل است که با روش‌های مشورتی، سلایق شخصی افراد را در مرمت به کمترین میزان خود برساند زیرا آسیب یک بنای تاریخی صرفاً متوجه مواد و مصالح یا ساختارهایی همچون طاق و دیوار نیست بلکه کوچک‌ترین اشتباه در مرمت باعث آسیب‌دیدگی تاریخ، هنر و فنون سنتی می‌گردد.

جهت مرمت یک اثر ثبتی بایستی جلساتی جهت روشن شدن ابعاد پروژه توسط شورای فنی یا کمیته‌های فنی داخلی امر تشکیل شود و طرح مرمت برای اثر تهیه شود تا فرایند و سازوکارهایی اعم از فازهای مرمت، کارشناس فنی مرمت، ناظر مرمت و… آشکار گردد. شاهدیم که در قبال عطارخانه‌ی ارزشمند کاشان نه جلسه‌ای در کمیته فنی داخلی این اداره تشکیل‌شده است و نه طرح مرمتی در کار بوده است علاوه بر آن بالغ‌بر 1 سال است که این اثر به ثبت آثار ملی رسیده اما در کمال تعجب همچنان قوانین حفاظتی، اقدامات کنترل‌کننده و پیشگیرانه در قبال این اثر رعایت نشده و سال‌ها تمام بار عصارخانه بر دوش چند تیرک چوبی بوده و هست.

در خصوص عصارخانه ضمن حفظ کالبد و روح اثر با بذل نگاهی هوشیارانه به دو عنصر اساسی عصارخانه ‌یعنی تنه درخت چنار داخل عصارخانه و سنگ عصاری و بستر آن که تنه درخت بایستی ازلحاظ کنترل و جلوگیری از آسیب و هجوم موریانه‌ها و سنگ عصاری ازلحاظ رعایت موارد حفاظتی کنترل می‌شد که هیچ‌کدام از این اقدامات حتی پس از ثبت و یا حتی باگذشت یک ماه از شروع پروژه‌ی به‌زعم آنان مرمت، انجام نشده است و چوب‌ها و سنگ عصاری در میانه‌ی آوارها به حال خویش رها شده است.

من‌حیث‌المجموع در مرمت و احیای پروژه فوق‌الذکر کاری فنی و حرفه‌ای صورت نپذیرفته است و برای توجیه در نشست‌ها اذعان شد که سقف فروریخته اصلاً قدیمی نبوده است که به گفته کارشناسان خلاف واقعیت است و طبق بررسی‌ها و نظر برخی مطلعین قدمت این سقف حداقل به سال‌های ابتدایی قرن پیشین برمی‌گردد.

کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی.

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.