پرونده تخلف دریاچه نمک در آران و بیدگل به کجا کشید؟

سیدعباس نگهبان بیان کرد: شرکتی حدود سه سال پیش درخواستی را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان مبنی بر تولید اکسید منیزیم ارسال کرده بود و در آن زمان در شرایط کرونایی قرار داشت و پرونده به اداره کل محیط زیست استان اصفهان ارجاع داده شد.

وی با بیان اینکه شرکت مذکور فرآیند خط تولید را نیز اعلام کرده بود، گفت: بعد‌ها متوجه شدیم شرکت قصد دارد شورابه دریاچه نمک را به حوضچه‌های نمکی انتقال و اکسید منیزیم را استحصال و شورابه غلیظ باقیمانده را به دریاچه نمک برگردانند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه این اقدام خود موجب بروز مشکلات زیست‌محیطی می‌شود، گفت: بحث تبخیر آب، تاثیر قرار دادن منطقه آران و بیدگل به واسطه غلظت قابل توجه شورابه و … از جمله آثار سوء این اقدام بود.

وی با بیان اینکه شرکت مذکور باید یک سری مجوز از بخش تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست دریافت می‌کرد، بیان کرد: پرونده به دفتر تالاب‌ها ارجاع داده و چند جلسه برگزار شد و از آنجا که روند اقدام شرکت مذکور دارای ابهام بود، سازمان محیط زیست مخالفت خود را در آن مقطع زمانی اعلام کرده بود.

نگهبان بیان کرد: شرکت مذکور مدعی بود برای احداث این واحد مجوزی از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور داریم در حالی که ما این مجوز را ندادیم، اما چندین بار از سوی شرکت عنوان شده بود و این پرونده چندین مدت مسکوت مانده بود.

وی گفت: براساس گزارشات دریافتی مشخص شد چند کیلومتر حفاری و جمع‌آوری شورابه انجام داده بودند که اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل گزارشی به دادستان این شهرستان ارائه و از ادامه فعالیت شرکت مذکور با دستور قضایی جلوگیری به عمل آمد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه از آن زمان تاکنون هیچ فعالیتی انجام نشده بود، بیان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با اطلاع از این موضوع شکایتی کرده بود و بر همین اساس پرونده مذکور پرونده از دستگاه‌های مختلف بررسی و گزارش اقدامات صورت گرفته نیز به مراجع ذی‌صلاح ارسال شد.

وی با بیان اینکه بهره‌بردار باید هدف از اقدام خود را مشخص کند، گفت: پرونده باید در شورای عالی معادن مشخص و بررسی شود و احتمالا پروانه فعالیت این واحد ابطال شود، اما تاکنون به صورت قطعی هیچ چیز مشخص نشده است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.