سالانه بیش از ۹۵۰ نفر در کاشان بر اثر بیماری‌های قلبی فوت می‌کنند

به گزارش کاشان فردا به نقل از خبرگزاری مهر «مهدی دلاوری» بیان کرد: در حال حاضر بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و در کشور است و سالانه تقریباً بیش از ۲۰ میلیون نفر در سراسر دنیا جان خود را به خاطر این بیماری از دست می‌دهند.

وی با اشار ه به اینکه بیماری قلبی عروقی، ۳۱ درصد کل مر گ‌ها و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می‌دهد، گفت: بیشتر این مرگ‌ها ناشی از بیماری عروقی قلب است که به شکل حملات قلبی و سکته‌های مغزی تظاهر می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی می‌باشد که به نوبه خود در افراد به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی تظاهر می‌کنند.

وی با اشاره به ارائه خدمت خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی به ۴۴ هزار و ۳۱۹ نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال تحت پوشش دانشگاه در پنج ماهه اول سال جاری، از رشد ۱۰۰ درصدی ارائه این خدمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

دلاوری با ابراز خرسندی از افزایش دو برابری ارائه خدمت خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی در حوزه تحت پوشش دانشگاه گفت: افزایش پوشش خطرسنجی و پیگیری و مراقبت افراد در معرض خطر، عامل بسیار مهم در کاهش مرگ و میر زودرس و دستیابی به اهداف سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در حوزه معاونت بهداشت است.

وی گفت: از تعداد ۴۴ هزار و ۳۱۹ نفر خطرسنجی شده در پنج ماهه اول سال جاری، پنج هزار و ۵۱۷ نفر بدون عامل خطر، ۳۴ هزار و ۳۵۰ نفر سطح خطر کمتر از ۱۰ درصد، یک هزار و ۹۴۸ نفر خطر ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۳۲۵ نفر خطر ۲۰ تا ۳۰ درصد و دو هزار و ۱۷۹ نفر خطر بالای ۳۰ درصد داشته و یا مبتلا به بیماری‌های قلبی بودند که بر این اساس جهت کاهش سطح خطر بیماری‌های قلبی عروقی مورد پیگیری و مراقبت قرار گرفتند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین از شناسایی و مراقبت یک هزار و ۹۳ بیمار مشکوک به دیابت، یک هزار و ۳۳ بیمار مشکوک به فشارخون بالا و هفت هزار و ۷۲۱ بیمار مشکوک به اختلال لیپید جدید از افراد خطرسنجی شده در سال جاری خبر داد.

وی بیان کرد: در خطرسنجی بیماری قلبی عروقی ارزیابی فشارخون بالا، دیابت و اختلال چربی انجام می‌شود و از همه همشهریان بالای ۳۰ سال خواست جهت دریافت این خدمت به صورت رایگان به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌ها مراجعه کنند.

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.