۲ هزار نفر در کاشان در پیشگیری از هاری درمان شدند

به گزارش کاشان فردا به نقل از خبرگزاری مهر «مسعود دهقانی» بیان کرد: بیش از ۲ هزار نفر در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مراکز درمان و پیشگیری هاری تحت پوشش این دانشگاه درمان شدند.

وی گفت: از این تعداد ۵۴ درصد مربوط به گزش توسط سگ، ۴۱ درصد گزش‌ها توسط گربه، یک درصد توسط میمون و مابقی توسط سایر حیوانات رخ داده است.

رئیس مرکز بهداشت کاشان با بیان اینکه در سال جاری تاکنون یک هزار و ۳۰۵ نفر مورد درمان و پیشگیری هاری قرار گرفتند، بیان کرد: خوشبختانه در چندین دهه گذشته هیچ موردی از بیماری هاری انسانی در حوزه تحت پوشش این دانشگاه گزارش نشده است و این امر مهم حاصل همکاری خوب مردم در مراجعه به موقع جهت پیشگیری و درمان این بیماری بوده است.

وی بیان کرد: با وجود بالاتر بودن آمار حیوان گزیدگی در ایران نسبت به متوسط جهانی، میزان ابتلاء به هاری در ایران یک هفتادم دنیاست.

دهقانی با بیان اینکه مشکلاتی مانند وجود سگ‌ها و گربه‌های ولگرد برنامه کنترل هاری در ایران را تهدید می‌کند، گفت: در سال گذشته بیش از ۳۲۰ هزار مورد حیوان گزیدگی و ۱۴ مورد مرگ انسانی در ایران گزارش شده است و در سال جاری تاکنون ۱۳ مورد مرگ هاری انسانی گزارش و ثبت شده است.

وی بیان کرد: سگ‌های گله و خانگی حتماً باید علیه هاری واکسینه شده و قلاده داشته باشند و لازم است ستاد کنترل حیوانات ولگرد در شهرها و مناطق تحت پوشش با همکاری فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی در زمینه کنترل این حیوانات اقدامات لازم را مدیریت کنند.

رئیس مرکز بهداشت کاشان گفت: هدف اصلی برنامه جهانی پیشگیری و کنترل هاری به صفر رساندن مرگ انسان به علت هاری ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.