فاز اول مرمت خانه تاریخی اسماعیلی شهرستان آران و بیدگل انجام شد

به گزارش کاشان فردا به نقل از کاشان نیوز ،ریاست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آران و بیدگل از اتمام فاز نخست عملیات مرمت خانه تاریخی اسماعیلی با اعتباری معادل شش میلیارد و هشت‌صد میلیون ریال خبر داد.

به گفته دکتر مهدی مشهدی؛ این فاز مرمتی شامل مرمت قسمت‌های اضطراری، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، اجرای لوله‌کشی آب، گاز و خرید شیرآلات و همچنین مسدود نمودن مسیرهای فرعی ورود به حیاط جهت مسائل حفاظتی بود. وی گفت: خوشبختانه در سفر اخیر رئیس‌جمهور، برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی اعتبار مناسبی تخصیص یافت و با اتمام این فاز عملیات مرمت می‌توان شاهد پیشرفت 35 درصدی مرمت این خانه بود.

مشهدی با بیان اینکه ساخت این بنا به اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد بیان کرد: پس از اتمام عملیات مرمت و تکمیل نهایی بنا، این خانه به‌عنوان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مورداستفاده قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌های زمانی و تأمین بودجه‌های آتی، فازهای بعدی مرمت این بنا آغاز خواهد شد گفت: عملیات مرمت و احیای دیگر عناصر ارزشمند بافت تاریخی شهرستان با اولویت‌بندی و به‌صورت ممتد انجام خواهد شد.

مشهدی بیان کرد: از سفر ریاست محترم جمهور اعتباری به مبلغ پنج میلیارد ریال به‌صورت اسناد خزانه به این اثر اختصاص یافت و همچنین مبلغ یک میلیارد و هشت‌صد میلیون ریال از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی جهت مرمت هزینه شده است.

خانه تاریخی اسماعیلی با مساحتی معادل هزار مترمربع ازجمله خانه‌های اوایل قاجاریه در شهرستان آران و بیدگل است که در کوچه بنی طبا واقع گردیده است. این بنا به همراه خانه بنی طبا و خانه حاجی جعفر جزء مجموعه تاریخی و زیبای میرزا معصوم بوده که دارای حیاط مرکزی، چهار جبهه ساخت و دارای دو ایوان قرینه در دو جبهه شمالی و جنوبی است.

شایان ذکر است خانه تاریخی اسماعیلی شهرستان آران و بیدگل در تاریخ 19/05/1384 با شماره 12966 به ثبت آثار ملی کشور رسیده است و بدون شک یکی از ارزشمندترین خانه‌های بافت تاریخی آران و بیدگل است.

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.