کمبود «یُد» سلامت شهروندان را تهدید می‌کند

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: کمبود ید در سلامتی انسان خطرناک است و عارضه‌هایی مثل افزایش بروز سقط و مرده زایی، تولد نوزاد مبتلا به عقب‌ماندگی جسمی و مغزی، اختلال در تکلم و شنوایی، اختلال در قدرت یادگیری، ابتلا به گواتر و کم‌کاری تیروئید را به همراه دارد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «مرتضی پنجه شاهی»بیان کرد: ید یکی از ریز مغذی‌های اساسی است که در تولید هورمون تیروئید نقش دارد و برای حفظ سلامت جسمی و ذهنی و انجام اعمال حیاتی بدن است.

وی گفت: بهترین راه پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، افزودن آن به مواد غذایی یا همان فرایندی است که از آن تحت عنوان «غنی‌سازی» نام برده می‌شود و مؤثرترین روش نیز استفاده از نمک‌های تصفیه شده یددار است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بیان کرد: تبلیغات غلط و وسیع برای خواص درمانی نمک‌های طبیعی، غیرمنطقی و غیرعلمی بوده و یک تهدید جدی برای سلامت افراد جامعه به شمار می‌رود و باعث بازگشت عوارض جبران‌ناپذیر کمبود ید و همچنین تحمیل هزینه‌های درمانی سنگین برای خانواده‌ها و جامعه می‌شود.

پنجه شاهی گفت: نمک طبیعی به صورت جامد یا به صورت محلول در آب دریا وجود دارد که استخراج آن در هر دو حالت، دارای ناخالصی است که عمده‌ترین ناخالصی شامل گچ، شن، ماسه و فلزهای سنگین همچون سرب، کادمیوم، آرسنیک و جیوه است که عوارض جبران‌ناپذیری را بر سلامت انسان دارد.

وی بیان کرد: فلزهای سنگین موجود در نمک‌های طبیعی باعث بروز انواع سرطان و بیماری‌های کلیوی می‌شود و ناخالصی‌های غیرمحلول در نمک‌های طبیعی، مسمومیت‌های مزمن و عوارض بهداشتی مختلفی برای بدن ایجاد می‌کند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت: استفاده از نمک تصفیه شده یددار و دارای مهر استاندارد به‌صورت محدود و حذف نمکدان از سفره غذا، خودداری از مصرف نمک‌های غیر تصفیه مثل سنگ نمک، نمک دریا و دریاچه به علت داشتن ناخالصی و توجه به برچسب‌های مواد غذایی و میزان نمک آن از جمله راهکارهای حفظ سلامت شهروندان است.

وی بیان کرد: نگهداری نمک تصفیه شده یددار در ظروف سر بسته و مات به دور از نور و رطوبت و اضافه کردن آن در آخرین مراحل پخت به غذا، حداقل رساندن مصرف مواد غذایی شور، ماهی شور و دودی، سوسیس و کالباس، کنسرو، چیپس و پفک از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری در جامعه است.

خامه چیان گفت: مهم‌ترین راه برای فرهنگ‌سازی در خصوص سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری، جلوگیری از ایجاد عادت‌های غذایی با طعم شور در کودکان است که باید از خانه شروع شود.

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.