پایان مرحله اول مرمت خانه تاریخی اسماعیلی شهرستان آران و بیدگل

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آران و بیدگل بیان کرد:به همت مرمتگران این اداره، مرحله اول مرمت خانه تاریخی اسماعیلی این شهرستان با بیش از  ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه به پایان رسید.

مهدی مشهدی  گفت: مرمت  و بهسازی این خانه تاریخی شامل مرمت قسمت‌های اضطراری، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، اجرای لوله‌کشی آب، گاز و خرید شیرآلات و همچنین مسدود کردن مسیر‌های فرعی ورودی به حیاط به‌منظور تأمین امنیت و حفاظت بود.

او بابیان اینکه این خانه تاریخی در اوایل دوره قاجار بنا شده بیان کرد: در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به شهرستان، برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی اعتبار مناسبی تخصیص یافت و با اتمام این مرحله از مرمتی، بیش از ۳۵ درصد از کل مجموعه مرمت و بهسازی شد.

مشهدی گفت: پس از اتمام  مرمت و تکمیل نهایی بنا، این خانه به‌عنوان اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مورداستفاده قرار خواهد گرفت، و با توجه به برنامه‌های زمانی و تأمین بودجه‌ ، مراحل بعدی مرمت این بنا به‌زودی آغاز خواهد شد.

خانه تاریخی اسماعیلی با مساحتی معادل هزار مترمربع ازجمله خانه‌های اوایل قاجاریه در شهرستان آران و بیدگل  در کوچه بنی طبا واقع‌شده است.

این بنا به همراه خانه بنی طبا و خانه حاجی جعفر جزء مجموعه تاریخی و زیبای میرزا معصوم بوده که دارای حیاط مرکزی، چهار جبهه ساخت و دارای دو ایوان قرینه در دو جبهه شمالی و جنوبی است.

خانه تاریخی اسماعیلی شهرستان آران و بیدگل در  ۱۹ مردادماه سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۹۶۶ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.