پایان عملیات مرمت «تیمچه تاریخی بخشی» در کاشان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان گفت: عملیات مرمت قسمت‌های آسیب دیده تیمچه تاریخی بخشی کاشان با صرف هزینه سه میلیارد و پانصد هزار ریال از محل اعتبارات ملی پایان یافت.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «احمد دانایی نیا»بیان کرد: مجموعه تیمچه و سرای بخشی یکی از نمونه‌های برجسته بناهای تاریخی مجموعه بازار بزرگ کاشان است که متعلق به دوره قاجار بوده و به وسیله حاج حسین بخشی بنا شده است.

وی گفت: تیمچه بخشی مجموعه بسیار مفصلی است که در کنار تیمچه تاریخی امین‌الدوله، در زمینی به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع ساخته شده و شامل یک سرای بزرگ و تیمچه با سقف مرتفع و زیبا که حجره‌ها در دو طبقه حول فضای مرکزی آن شکل گرفته و یک هشتی مفصل که رابط این دو بخش اصلی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، بیان کرد: تیمچه تاریخی بخشی کاشان دارای تزئینات بسیار زیبا و نفیس یزدی‌بندی است که به‌صورت معقلی و با ترکیب آجر و کاشی با هنرمندی تمام طراحی شده و در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دانایی نیا در مورد عملیات مرمت گفت: مرمت این اثر تاریخی شامل برچیدن و تخلیه قید بندی، کوناله بندی و صندوقه چینی، برچیدن پالانه خشتی فرسوده روی سقف قوسی یا تخت، برچیدن اندود کاه‌گل، اندود گچ و خاک روی دیوار و جرزها و کندن لایه‌های فرسوده بام بود.

وی بیان کرد: بخش دوم عملیات مرمت تیمچه بخشی بازار کاشان نیز شامل صندوقه چینی خشتی با ملات گچ و خاک، شرفی یک ردیفه با آجر سنتی ۲۰ در۲۰ با ملات و شمشه‌گیری گچی و کاه‌گل بام به ضخامت ۳ تا ۴ سانتی‌متر به‌صورت یک لایه روی بام‌های افقی همراه با شیب‌بندی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان،گفت: اندود کاه‌گل به ضخامت ۳ سانتی‌متر روی دیوارها و جرزها، سفیدکاری با گچ روی سطوح منحنی، نقش دار، طاقچه‌ها و طاق نماها، شمشه گچی ساده و قوسی تا ۵ سانتیمتر به‌صورت قاب یا زه گچی از دیگر موارد عملیات مرمتی این اثر تاریخی است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.