۲ گسل زلزله در کاشان فعال است

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایرنا «هادی کاشانی نژاد»گفت:گسل راوند به طول ۵۵ کیلومتر و کاشان ۸۰ کیلومتر طول دارد که در امتداد شمال غرب به جنوب شرق دشت کاشان واقع شده است.

وی بیان کرد:این گسل‌ها در طول تاریخ جابه‌جایی هایی داشته‌اند،مسوولان باید نظارت در اجرا و مقاوم سازی و بهسازی ساختمان ها در بافت فرسوده را جدی بگیرند.

مدیر مرکز بحران فرمانداری ویژه کاشان بیان کرد: براساس داده‌های موجود وقوع زلزله در شهرستان محتمل است اما تاریخ آن قابل پیش بینی نیست،امیدواریم تا زمان وقوع چنین زلزله‌ای مقاوم سازی ساختمان‌ها با جدیت دنبال شود تا تخریبی نداشته باشیم.

کاشانی نژاد گفت: مطالعه زمین لرزه های تاریخی نشان می دهد که گسل کاشان گسلی است توانمند زیرا این گسل در طول تاریخ بار ها زلزله های مخربی را ایجاد کرده و بررسی لایه های مختلف فرهنگی تمدنی و آثار و شواهد باستان شناسی نشان داده است تمدن سیلک که در سه کیلومتری جنوب کاشان واقع شده ، چندین بار رویدادهای لرزه ای مهمی را که منجر به تغییر زندگی مردم شده تجربه کرده است.

وی بیان کرد:لازم به ذکر است که بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط متخصصین این گسل از جمله گسل های جوان و پویای جنوب پهنه ایران مرکزی است.

مدیر مرکز بحران فرمانداری ویژه کاشان گفت: گسل کاشان با طول ۲۲۰ کیلومتر از کوه های جنوب شرق قم تا جنوب روستای زفره در ۷۰ کیلومتری شمال شرق اصفهان امتداد داشته که بر پایه مطالعات پهنه گسلی در محدوده شهرستان کاشان تا نطنز به ۲ بخش تقسیم می شود.

کاشانی نژاد بیان کرد: قطعه گسلی راوند از شمال آب شیرین تا نزدیکی فین با طول ۵۵ کیلومتر و قطعه گسلی کاشان با طول ۸۰ کیلومتر و در حد فاصل فین تا نطنز امتداد دارد.
وی گفت: اعتباراتی از سوی سازمان مدیریت بحران در خصوص مطالعات پهنه بندی گسل ها تخصیص داده شده که طبق برنامه ریزی مصوبه معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، نقشه دقیق و تعیین حریم گسل برای ۲ شهر استان اصفهان برای اولین بار تدوین می‌شود که پس از ابلاغ آن ، هرگونه ساخت و ساز ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه بر روی حریم گسل‌های پرخطر ممنوع است و از ساخت و ساز جلوگیری می‌شود.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.