راه‌اندازی اولین واحد آکواپونیک پرورش ماهی زینتی در راوند

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: اولین واحد آکواپونیک پرورش ماهی زینتی به ظرفیت تولید ۳۵ هزار قطعه ماهی در  منطقه راوند راه‌اندازی شد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «مجید احمدی مقدم» بیان کرد: مزارع پرورش ماهی به‌صورت آکواپونیک (Aquaponics) مدلی از پرورش ماهی به‌صورت ترکیبی از پرورش ماهی  (quaculture) و پرورش گیاهان  (Hydroponic) در سیستم‌های گردشی آب است.

وی گفت: در این سیستم مواد دفعی ماهی که بیشتر آن به‌صورت ترکیبات نیتروژن‌دار از قبیل آمونیاک و ترکیبات غیر نیتروژنی مثل فسفر است به وسیله گیاه جذب شده و از آب حذف می‌شود.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، بیان کرد: شهرستان کاشان با تولید سالانه  ۴۶ میلیون قطعه ماهی زینتی قطب تولید ماهیان زینتی کشور است و برای راه‌اندازی اولین واحد اکو اپونیک پرورش ماهی زینتی ۴۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

احمدی مقدم گفت: توسعه مزارع پرورش ماهی به‌صورت آکواپونیک، در شرایط بحران کم‌آبی، باعث  صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش هزینه تولید و تولید مواد گیاهی و ماهی به‌صورت ارگانیک بدون استفاده از سموم شیمیایی می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای این پروژه، آب حاصل از پرورش ماهی خوراکی و زینتی برای تولید بوته گیاهانی نظیر گوجه‌فرنگی، فلفل و ریحان استفاده شده و سپس با تصفیه آب، برای تولید و پرورش ماهی نیز قابل استفاده است.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان با اشاره به راه‌اندازی شهرک ماهیان زینتی گفت: فعالیت این شهرک در زمینی به وسعت ۴۹ هکتار، ظرفیت خوبی برای صنعت پرورش کاشان در منطقه کاشان است که افراد شناسایی و رتبه‌بندی شده‌اند و پس از تأمین آب مورد نیاز توسط امور آب و اداره راه و شهرسازی، مرحله واگذاری نیز عملیاتی می‌شود.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.