روند اضافه وزن شهروندان نگران کننده است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: با مشاهده روند پنج ساله شاخص‌های چاقی و اضافه وزن در این شهرستان به این نتیجه می‌رسیم که میزان درصد چاقی و اضافه وزن در حال افزایش است‌ و به نوعی مردم اردستان در حال چاق شدن هستند.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «حسن ذبیحی» بیان کرد: امروزه با توجه به سبک رایج زندگی و مشکلات اقتصادی، جامعه و افکار عمومی نیازمند کسب آگاهی و اطلاع‌رسانی بیشتر، بهتر و کاربردی در مورد اضافه وزن و چاقی است. اضافه وزن و چاقی که یکی از تبعات زندگی ماشینی در حوزه سلامت است و ظرف دو دهه اخیر بیشتر از هر زمان دیگری مشهود شده است.

وی با اشاره به آمار میزان چاقی و اضافه وزن در گروه‌های سنی، گفت: حدود ۳۴۳۳ نفر از جمعیت شهرستان اردستان در سن نوجوانی قرار دارند که با بررسی‌های انجام شده ۱۸.۷درصد آنها مبتلا به اضافه وزن و چاقی و ۱۵ درصد نوجوانان لاغر هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان بیان کرد: همچنین ۱۹۱۹ نفر از جمعیت این شهرستان را گروه سنی جوانان تشکیل داده که از این تعداد حدود ۳۶ درصد اضافه وزن و چاق هستند و ۸ درصد کل جمعیت جوان این شهرستان مبتلا به لاغری غیرطبیعی هستند.

ذبیحی گفت: با بررسی‌های انجام شده از جمعیت ۸۲۶۴ نفره گروه سنی میانسالی در این شهرستان بیش از ۶۳ درصد آنها دچار چاقی و اضافه وزن هستند و حدود ۳.۱ درصد آنها لاغر هستند.

وی با بیان اینکه در این شهرستان حدود ۵۶۴۱ نفر سالمند مراقبت شده زندگی می‌کنند که ۳۷ درصد آنها از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند، بیان کرد: با مشاهده روند پنج ساله شاخص‌های چاقی و اضافه‌وزن در این شهرستان به این نتیجه می‌رسیم که میزان درصد چاقی و اضافه‌وزن در حال افزایش است‌ و به نوعی مردم اردستان در حال چاق شدن هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، گفت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون چاقی شکمی در این شهرستان افزایش دو درصدی داشته است. نتایج غربالگری شبکه بهداشت و درمان نشان می‌دهد کم‌تحرکی، مصرف بیش از حد مجاز شکر و فرآورده‌های حاوی قند ساده و غذاهای فست فوت از جمله مشکلات سبک زندگی افراد شده است.

ذبیحی بیان کرد: از مردم می‌خواهیم در محدوده وزن و کالری مناسب بدن از غذاهای سالم، مقوی و مورد نیاز بدن خود استفاده کنند و از مصرف غذاهای فرآوری شده حاوی شکر و روغن‌های اشتباه پرهیز کنند. همچنین فعالیت ورزشی روزانه را در برنامه خود داشته باشند.

وی گفت: با بررسی‌های انجام شده آن‌موضوعی که بیش از همیشه مورد انتظار است این است که افراد باید به سلامتی خود بیشتر اهمیت دهند و خود مراقبتی را یاد بگیرند زیرا خود مراقبتی باعث کاهش مبتلا به انواع بیماری‌ها و در نتیجه مراجعه افراد به پزشک می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با اشاره به اینکه کارشناسان تغذیه در تمام مراکز جامع سلامت شبکه بهداشت شهرستان اردستان برای ارائه مشاوره و برنامه‌های غذایی به صورت رایگان حضور دارند، بیان کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به این افراد برنامه‌های غذایی، مشاوره‌های سلامت و تغذیه و دیگر مواردی که نیاز دارند را دریافت کنند.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.