کوهستان، اِکوسیستم هر ناحیه را تنظیم می‌کند

رئیس هیئت کوهنوردی  و صعودهای ورزشی شهرستان آران و بیدگل گفت: کوهستان، اکوسیستم کلان است که آب مورد نیاز تالاب‌ها و رودخانه‌ها را تأمین می‌کند و اگر بالادست نابود شود پایین دست نیز از بین می‌رود.

در تقویم ایران، روز ۲۹ مهر روز ملی کوهنوردی نامیده شده است و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه محیط‌زیست با حضور در مسیرهای کوهنوردی با اجرای برنامه‌های نمادین از جمله توزیع کیسه زباله و آموزش چهره‌به‌چهره، شهروندان را به پاکسازی معابر کوهستانی تشویق می‌کنند.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «عباس مسلمی‌نژاد» بیان کرد: کوهستان‌ نقش اساسی در حیات جانداران و به خصوص جامعه بشری دارد و اکوسیستم هر ناحیه را تنظیم می‌کند، بنابراین حفظ و نگهداری از آن امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است و عرصه‌های کوهستانی را بیش از پیش باید حفاظت کنیم.

وی گفت: مناطق کوهستانی مهم‌ترین محل تفریح شهروندان است، اما حجم زیاد زباله باقی مانده در این محیط‌ها، سلامت منابع آبی و سلامت انسان را تهدید می‌کند که نگهداری از آن بر عهده مردم بوده و قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای آن نیز وظیفه دولتمردان است.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان آران و بیدگل، بیان کرد: کوهستان، اکوسیستم کلان است که آب مورد نیاز تالاب‌ها و رودخانه‌ها را تأمین می‌کند و اگر بالادست نابود شود پایین دست نیز از بین می‌رود، بنابراین پاک نگه داشتن محیط کوهستان و ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست، فقط با مشارکت و حضور مردم امکان‌پذیر می‌شود.

این فعال زیست‌محیطی گفت: فراموش نکنیم که علاوه بر زباله، کارهایی مثل ساخت و ساز، چرای بی‌رویه دام، گردشگری غیرمسئولانه، جاده‌کشی و کاشت درختان غیربومی، نابودی درختان و پوشش گیاهی نیز کوهستان و محیط زیست بشری را تهدید و تخریب می‌کند.

مسلمی نژاد بیان کرد: هم‌زمان با روز ملی کوهنوردی، ۳۲۰ نفر از کوهنوردان آران و بیدگل و نوش‌آباد، با حضور در کوهستان‌های جنوب کاشان، ضمن گفتگوی چهره به چهره و نصب آگهی در مسیر، اقدام به پاکسازی مسیر چشمه روستای خُنب تا امامزاده طاهر کردند.

وی گفت: ورزش همگانی برای سلامت شهروندان یک ضرورت است و همه دستگاه‌های اجرایی باید از آن حمایت کنند که مشارکت اداره ورزش و جوانان و شهرداری آران و بیدگل برای اجرای این کوه گشت قابل تقدیر است و امیدواریم استمرار داشته باشد.

رئیس هیئت کوهنوردی  و صعودهای ورزشی شهرستان آران و بیدگل ضمن اشاره به اهمیت ورزش برای سلامت جامعه بیان کرد: امکانات و زیرساخت‌های مطلوب ایجاد شده برای توسعه ورزش کوهنوردی، فرصتی برای حضور شهروندان در برگزاری این‌گونه برنامه‌ها است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.