انسجام میان گردشگری و میراث فرهنگی موجب رونق صنایع دستی می‌شود

معاون صنایع دستی و هنرهای صنایع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: نساجی سنتی کشور حاصل هوش و استعداد تاریخی مردم است، صنایع دستی و دست بافته‌های هنرمندان کاشان همیشه سرآمد بوده و انسجام بین گردشگری با میراث فرهنگی موجب رونق صنایع دستی می‌شود.

مریم جلالی، در حاشیه گشایش خانه نساجی سنتی کاشان، بیان کرد: برنامه‌های ما بر این قرار است که همه خانه‌های تاریخی برای نمایش، فروش و آموزش صنایع‌دستی تجهیز شوند.

وی گفت: تعداد خانه‌های تاریخی که در خدمت صنایع دستی قرار گرفته در حال اضافه شدن است و امیدواریم برای گردشگری تجربه محور، گردشگران بتوانند تولید محصول را مشاهده کرده و خاطره خوبی از سفرشان به اماکن تاریخی داشته باشند.

معاون صنایع دستی و هنرهای صنایع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  بیان کرد: وجود تعداد زیاد خانه‌های تاریخی و مکان‌های گردشگری در شهرستان کاشان، فرصتی است که غرفه‌هایی برای نمایش آثار هنرمندان صنایع دستی کاشان پیش‌بینی شود تا با ایجاد این غرفه‌ها و تسهیلاتی که برای تولید کیفی محصول به هنرمندان ارائه می‌کنیم موجب ارتقا زنجیره ارزش شده و ابتکاری برای تشویق تقاضاست.

جلالی گفت: شعبه‌ای از صندوق کارآفرینی امید که به خریداران صنایع دستی وام ارائه می‌کند در مکان‌های فرهنگی و تاریخی مستقر می‌شود.

همچنین مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، بیان کرد: سال گذشته از محل تسهیلات تبصره ۱۸ اعتباری معادل ۹ هزار میلیارد ریال در سطح کشور توزیع کردیم و امسال هم با صندوق کارآفرینی امید قرارداد ارائه تسهیلات امضا شده است.

محمدحسین عسکرپور، گفت: رویکرد ما برای حمایت از هنرمندان کاشان ایجاد تعاونی هاست، چراکه نرخ سود بانکی برای تعاونی‌ها را کاهش داده‌ایم. در حوزه تولید اگر با ۱۵ درصد تسهیلات پرداخت می‌شود برای کارگاه‌های گروهی این نرخ را ۱۲ درصد از محل یارانه‌ها بیشتر کاهش دادیم.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا، خانه نساجی سنتی کاشان در خانه محتشمی از آثار مربوط به دوره قاجار گشایش یافت تا با مشارکت بخش خصوصی به عنوان موزه زنده در بخش‌های آموزشی و فروشگاه صنایع‌دستی، کافه، عکاسخانه، کارگاه‌های آموزش رنگرزی، چله پیچی، بافت انواع پارچه، گلیم، جاجیم، قالی‌بافی، خیاط‌خانه و طراحی پارچه و لباس فعال باشد.

کاشان که سال ۱۳۹۷ در شورای ملی صنایع‌دستی به عنوان شهر ملی نساجی از سوی هیئت داوران انتخاب شده بود شهریور امسال با نظر شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان شهر جهانی نساجی انتخاب شد و ۱۵ آبان از در آیینی از لوح «شهر کاشان شهر جهانی نساجی» رونمایی شد.

 

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.