ثبت جهانی آثار روشی فرهنگی و اقتصادی برای ماندگاری ایرانیان است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بیان کرد: ثبت جهانی آثار، روشی فرهنگی و اقتصادی برای ماندگاری ایرانیان است و تلاش می‌کنیم تا این رویداد فرهنگی ادامه پیدا کند و  باید بتوانیم با روایت میراث ارزشمند فرهنگی هنری‌مان، آن را به نیکی به جهانیان معرفی کنیم.

مریم جلالی دهکردی، در آیین رونمایی از تمبر پاسداشت ثبت جهانی «کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی»گفت: کاشان، سرزمین ریشه‌های فرهنگی و هنری ایران‌ زمین است و با این وصف، حیات امروز ما در کاشان از تار و پود شروع می‌شود.

وی گفت: کار ما ایرانیان یافتن است، همان یافته‌هایی که توسط مادران این سرزمین با تکیه‌بر مهر و ایمانشان پدید آمد. ثبت جهانی کاشان نشان از ریشه‌های فرهنگی این سرزمین دارد، لذا تار نماد ایمان و پود نماد غیرت ایرانیان است و این نکته باعث بروز چنین حماسه‌ای شده است.

وی بیان کرد: از امروز نه‌تنها هنرمندان و پیشکسوتان، بلکه حتی کودکانی که در کاشان متولد می‌شوند در پاسداشت این حماسه بزرگ جهانی نقش دارند، پس بکوشیم بیش از گذشته تلاش کنیم تا نام کاشان به جهان بدرخشد.

وی بیان کرد: :افتخار امروز ثمره هوش تاریخی جغرافیای کاشان و ثمره تلاش هنرمندان این خطه است،نساجی سنتی متعلق به گذشته نیست بلکه روشی برای ماندگاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نساجی سنتی روزگاری معیشت مردم را تامین می‌کرده است، امروز هم باید این معیشت عزت آفرین احیا شود.

جلالی دهکردی بیان کرد: اهل کاشان بودن همیشه افتخار است و ما به عنوان یک خانواده بزرگ وامدار افرادی هستیم که یک نفر مادری، دیگری پدری، دیگری برادری و خواهری و همسری کرده و با انسجام در گستره جهانی نام خود را تثبیت کرده است.

مسئولیت ما در حوزه شهر جهانی از امروز آغاز می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان نیز در این مراسم گفت: امروز برای شهروندان دارالمؤمنین کاشان و تمامی هم‌وطنان این سرزمین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا امروز به‌ صورت رسمی کاشان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی انتخاب می‌شود.

احمد دانایی نیا گفت: امروز گردهم آمده‌ایم تا ثبت نساجی سنتی کاشان در فهرست میراث جهانی را پاس بداریم، اما کار ما تازه از امروز آغاز شده، زیرا مسئولیت سنگینی در خصوص حفظ این عنوان جهانی بر عهده داریم.

وی بیان کرد: کاشان که سال ۱۳۹۷ در شورای ملی صنایع دستی به عنوان شهر ملی نساجی از سوی هیات داوران انتخاب شده بود شهریور امسال با نظر شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی نساجی انتخاب شد و امروز ۱۵ آبان در آیینی از لوح کاشان،شهر جهانی نساجی سنتی رونمایی شد.

رئیس میراث فرهنگی کاشان، گفت: هم اکنون هفت رشته نساجی سنتی از صنایع دستی شامل رشته‌های شعربافی، زری‌بافی، مخمل‌بافی، زیلوبافی، چادر شب‌بافی، شال‌بافی و گلیم‌بافی در کاشان فعال است و بازارچه‌های رنگرزها، مسگرها، ابریشم فروش‌ها، رفوگران، فرش فروش‌ها، فروشندگان خامه و رنگ در بازار کاشان مشغول فعالیت هستند.

وی  بیان کرد: یکی از سراهای معروف بازار کاشان سرای زرکش‌ها است که در آن نخ طلا و نقره تولید می‌شده و قابل توجه است که در هیچ شهری چنین مجموعه‌ای برای تولید نخ‌های طلا و نقره و زرکشی نبوده است.

دانایی‌نیا گفت: ورود بخش خصوصی به حوزه نساجی سنتی، وجود کارگاه‌های فعال نساجی سنتی در رشته‌های مختلف و فعالیت ۱۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی در نزدیک به ۳۰ کارگاه مختلف و علاقه‌مندی نیروهای جوان برای اشتغال در این حوزه، کسب ۶۰ نشان ملی و مرغوبیت صنایع دستی توسط هنرمندان این شهر است.

لوح ثبت جهانی «کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی» توسط مریم جلالی دهکردی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نماینده شورای ثبت جهانی رونمایی شد. معرفی فرماندار کاشان به‌عنوان دبیر شهر جهانی کاشان، رونمایی از تمبر یادبود پاسداشت ثبت جهانی کاشان رونمایی شد و تجلیل از فرهیختگان و هنرمندان جوان این عرصه بخشی از این آیین بود.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.