صندوق اعتبارات خُرد؛ فرصتی برای جلب مشارکت زنان روستایی

کارشناس امور زنان مدیریت جهاد کشاورزی کاشان بیان کرد: ایجاد کسب و کارهای کوچک با کارآفرینی و خوداشتغالی یکی از ‌زمینه‌های مشارکت زنان در جامعه روستایی است که صندوق‌های اعتبارات خرد بستر تحقق این هدف و سرعت بخشیدن به فرآیند سرمایه‌گذاری و توانمندسازی زنان روستایی بوده است.

منابع انسانی محور اصلی توسعه کشورها است که زنان به‌عنوان نیمی از شهروندان جامعه و عامل پیش‌برنده اهداف توسعه اقتصادی-اجتماعی به ویژه در روستاها به شمار می‌آیند، بنابراین مشارکت فعال زنان، مهم‌ترین ابزارهای اساسی توسعه است.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «الهه عبدالوهابی»بیان کرد: تشکیل صندوق اعتبارات خرد ضمن افزایش دسترسی زنان روستایی به منابع مالی و تسهیلات کم‌بهره، باعث توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، اعتماد به نفس و قدرت تصمیم‌گیری گروهی آنها در جامعه شده است.

وی گفت: زنان روستایی با سرمایه‌های اندک خود، وام دریافت می‌کنند و ضمانت وام‌گیرنده به‌صورت زنجیره‌ای بین اعضا صورت می‌گیرد که تشکیل این صندوق‌ها منجر به افزایش درآمد و بهبود معیشت خانوار، توانمند شدن خانواده‌های روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهر شده است.

کارشناس ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان بیان کرد: تسهیلگران محلی در مسیر توسعه مشارکت جوامع محلی و تلاش برای تغییر و بهبود وضع معیشت روستاییان نقش به‌سزایی دارند از این‌رو با چشم‌انداز هر روستا یک تسهیلگر، می‌توان به توسعه پایدار ملی امیدوار بود.

وی گفت: آموزش‌های فنی- مهارتی بر اساس ظرفیت‌ها و امکانات موجود در جوامع محلی و نیازسنجی‌های آموزشی انجام می‌شود و مشارکت زنان توانسته احتمال موفقیت طرح‌ها و برنامه‌های توسعه را افزایش دهد.

عبدالوهابی، بیان کرد: تسهیلگران محلی با توانمندی‌هایی که کسب می‌کنند، در تمام امور روستا مانند امور بهداشتی، آموزشی و … مشارکت کرده و با ایجاد ارتباط دو سویه بین کارگزاران دولتی و زنان روستایی زمینه توسعه یکپارچه جوامع محلی را مهیا می‌کنند.

کارشناس امور زنان مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، گفت: زنان روستایی در شهرستان کاشان، هفت صندوق اعتبارات خُرد زنان روستایی را تشکیل داده‌اند که ۱۵۰ نفر از بانوان عضو آنها هستند و در یک سال گذشته ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره به دو صندوق فعال پرداخت شده است.

وی بیان کرد: صندوق‌های اعتبارات خُرد زنان روستای ارمک در حوزه قالیبافی، روستای علوی در حوزه کشت زعفران، روستای حسنارود در زمینه خیاطی و روستای ویدوجا در بخش صنایع تبدیلی تاکنون تسهیلات دریافت کرده و صندوق‌های مشکات و نشلج هنوز در نوبت دریافت هستند.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا یک کارآفرین فعال در حوزه صنایع تبدیلی گفت: خام فروشی یک از چالش‌های حوزه کشاورزی به خصوص در مناطق روستایی است که فرآوری محصول یکی از ضرورت‌هایی است که در توسعه اقتصاد کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.

نجمه محمدی، گفت: خشک‌کردن میوه‌ یکی از سرگرمی‌های زنان روستایی است که سال ۱۴۰۰ با تشکیل یک زنجیره از سه خانواده در روستای ویدوجا در شهرستان کاشان توانستیم اشتغال پایدار و درآمد ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: مجموعه ما به گونه‌ای مورد توجه قرار گرفت که با گذشت ۱۸ ماه این مجموعه به ۱۲ خانوار رسیده است و در صورت حمایت مسئولان می‌توانیم این تعداد را افزایش دهیم.

این کارآفرین فعال در حوزه صنایع تبدیلی، بیان کرد: کیفیت محصول در بخش غنچه گل محمدی و میوه خشک شده به مرحله‌ای رسیده است که می‌توانیم آن را به کشورهای خارج صادر کنیم، اما شرط اصلی آن دریافت سیب سلامت است که ضوابط خاص خود را دارد.

محمدی گفت: شرایط و ضوابط دریافت سیب سلامت برای کارگاه‌های کوچک و صنایع بزرگ یکسان است که اگر این شرایط برای کارگاه‌های کوچک تسهیل شود، فرصت اشتغال برای زنان روستایی نیز بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: دومین چالش‌ کارآفرینی در روستاها این است که زنان روستایی با وجود آنکه نقش مهمی در تولید زنجیره غذایی دارند، اما مورد توجه قرار نگرفته‌اند و خودشان نیز این اثربخشی را باور ندارند.

این کارآفرین فعال در حوزه صنایع تبدیلی، گفت: سازمان تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی با تشکیل صندوق‌های اعتبارات خُرد و برپایی نمایشگاه‌ها و همایش‌ها نقش ستودنی در معرفی توانمندی‌های زنان روستایی ایفا می‌کند.

محمدی گفت: با توجه به تحصیلات مهندسی کشاورزی و حمایت اداره ترویج جهاد کشاورزی کاشان توانستم مزرعه اجدادی خود را احیا کنم و با فرآوری محصولات روستای ویدوجا فرصت‌های کارآفرینی را برای زنان این روستا ایجاد کنم.

وی بیان کرد: آموزش کشاورزان برای راهکارهای بهبود کیفیت محصول و فعالیت‌های مفید قبل از برداشت از جمله برنامه‌هایی است که انجام دادم تا محصول سالم و ارگانیک در مزرعه تولید شده و پس از فراوری به دست مشتری می‌رسد.

این کارآفرین فعال در حوزه صنایع تبدیلی، گفت: امکان مالی نمی‌خواهیم، بلکه امیدواریم زمینه‌های ورود ما به بازارهای جهانی را فراهم کنند که تسهیل شرایط دریافت سیب سلامت یکی از آنها است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.