اجرای طرح کنترل دیابت و فشارخون شهروندان در منطقه کاشان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: حدود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شده‌اند که ۲۴ هزار و ۷۴ نفر مبتلا به دیابت و ۳۴ هزار و ۸۹۶ نفر به فشار خون بالا مبتلا هستند.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «مهدی دلاوری» گفت: آمار مبتلایان به دیابت حدود ۸ درصد و آمار مبتلایان به فشار خون نیز ۱۱.۵ درصد از کل جمعیت دو شهرستان است.

وی گفت: طرح کنترل دیابت و فشارخون شهروندان بالای ۱۸ سال از ۲۰ آبان ماه در منطقه کاشان آغاز شده و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد که با هدف افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان بیماران و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل این دو بیماری این طرح اجرا می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بیان کرد: اجرای این طرح، شامل فراخوان و اطلاع‌رسانی همگانی، پذیرش افراد گروه هدف در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت، اعزام تیم به سازمان‌های دولتی و ایستگاه‌های مجری طرح و انجام پرسشگری و معاینه بالینی، تحویل مواد آموزشی و در صورت نیاز ارجاع به پزشک است.

دلاوری گفت: بیماری‌های قلبی، حدود ۴۰ درصد از مرگ و میرها را شامل می‌شود که اگر کنترل نشوند، هزینه بسیار زیادی دارند بنابراین از مردم درخواست داریم با مشارکت فعال در این طرح عوارض جبران‌ناپذیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را در خود کاهش دهند.

وی بیان کرد: تغذیه، استرس و سبک زندگی در بروز بیماری‌های غیر واگیر مؤثر است که فرهنگ‌سازی سبک زندگی سالم، باید از دوران کودکی شروع شود که با پنج وعده میوه و سبزی به‌صورت روزانه فعالیت بدنی از جمله پیاده‌روی می‌توان چاقی، فشارخون، دیابت و استرس را کاهش داد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: کمپین امسال برای کمک به تأخیر یا جلوگیری از این بیماری و برجسته کردن تأثیر عوارض مرتبط با دیابت و اهمیت دسترسی به اطلاعات و مراقبت مناسب برای اطمینان از درمان به موقع و مدیریت آن تمرکز کرده است.

سید مهرداد جزایری، بیان کرد: بی‌اطلاعی افراد از بیماری خود، فشار مضاعفی بر سیستم‌های بهداشتی وارد می‌کند، در حالی که می‌توان بیماری دیابت نوع ۲ و عوارض آن را با حفظ عادات سالم به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد.

وی گفت: عدم تشخیص و درمان به موقع، باعث بروز عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی افراد است که برای افراد در معرض خطر دیابت نوع ۲ دانستن خطر و اقدامات لازم برای پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع یک ضرورت است.

جزایری بیان کرد: افراد مبتلا به دیابت نیازمند آگاهی و دسترسی به اطلاعات صحیح و بهترین داروها و ابزارهای موجود هستند و برای متخصصان و کارشناسان در حوزه مراقبت‌های بهداشتی دسترسی به آموزش و منابع کافی برای تشخیص زودهنگام عوارض و ارائه بهترین مراقبت ممکن ضروری است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.