اجرای طرح پایش بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌ها در کاشان

رئیس شبکه دامپزشکی کاشان با بیان اینکه هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیمـاری مشمشه وجود ندارد بیان کرد: مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری مشترک بین انسان و حیوان را شناسایی و حذف حیوان آلوده است.

عباس شاه میرزایی گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، کارشناسان این شبکه در پایش دوره‌ای بیماری مشمشه در جمعیت دام‌های تک سمی که ناقل و مخزن این بیماری  هستند، چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود، برای معدوم‌سازی دام  اقدام می‌شود.

او بیان کرد: در شهرستان کاشان ۷ باشگاه سوارکاری و مزرعه پرورش اسب و استر با بیش از ۷۰ سر تک سمی فعال است و از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۰ سر اسب در کاشان پایش سرمی شده‌اند.

شاه میرزایی، هدف از این پایش‌ها را مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و ارتقای بهداشت عمومی مردم دانست و بیان کرد: مهمترین علت ابتلای تک سمیان به این بیماری تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان‌های غیربهداشتی است و جلوگیری از تردد غیر مجاز دام، رعایت شرایط قرنطینه‌ای و ضدعفونی نواحی آلوده می‌تواند نقش مهمی در مهار این بیماری داشته باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان با بیان اینکه در پنج سال گذشته هیچ گونه مورد مثبتی از بیماری مشمشه در کاشان مشاهده نشده  گفت: مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و این بیماری خطرناک با درگیر کردن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند موجب مرگ شود.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.