برداشت ۸۰ تُن آفتابگردان از مزارع کاشان

رئیس اداره زراعت مدیریت جهاد کشاورزی کاشان بیان کرد: سطح زیر کشت آفتابگردان آجیلی امسال در مزارع این شهرستان به  ۲۰ هکتار رسید و پیش‌بینی می‌کنیم که تولید این محصول به ۸۰ تن برسد.

آفتابگردان یکی از چهار گروه عمده گیاهان روغنی است که از نظر سطح زیر کشت و تولید پس از سویا، کلزا و بادام زمینی قرار دارد. این گیاه تا حدودی به خشکی تحمل دارد و ارقام مشابه را می‌توان در طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی کشت کرد. ویژگی‌های مختلف مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی در تطبیق‌پذیری وسیع آن دخالت دارند.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «حسین باباخانی»بیان کرد: عمده سطح زیر کشت آفتابگردان آجیلی در روستاهای بخش مرکزی و در منطقه کویری کاشان است و متوسط عملکرد مزارع آفتابگردان چهار تُن در هکتار است.

وی گفت: رقم آفتابگردان کشت شده در شهرستان کاشان، رقم بومی سفید است و به واسطه شرایط آب و هوای منطقه از طعم و مزه خاصی برخوردار بوده و طرفداران زیادی دارد.

رئیس اداره زراعت مدیریت جهاد کشاورزی کاشان بیان کرد: آفتابگردان به صورت کشت مخلوط با پنبه و ذرت  است که زمان کاشت محصول در مناطق مرکزی کاشان با آب و هوای کویری در مردادماه بوده و برداشت آن از  هفته آخر مهر آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

باباخانی با اشاره به تغییر الگوی کشت در منطقه کاشان بیان کرد: آفتابگردان در زمره محصولات تابستانه و نسبتاً کم آب بر است که با برنامه‌ریزی مناسب و طراحی الگوی کشت با توجه به شرایط کم‌آبی در هر منطقه ترویج می‌شود.

وی گفت: کشت مخلوط، کشت دو یا چند محصول زراعی در مجاورت یکدیگر است که در برخی مناطق از دیرباز رایج بوده است و یکی از راه‌هایی است که می‌تواند ما را به تحقق کشاورزی پایدار و تأمین مواد غذایی با حفظ محیط زیست طبیعی نزدیک کند.

رئیس اداره زراعت مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، بیان کرد: کشت گیاهان آفتابگردان، پنبه و ذرت یکی از مدل‌هایی است که به صورت مخلوط در منطقه کاشان انجام می‌شود و به تجربه دیده شده است که عملکرد، کارایی مصرف نور و استفاده از منابع در کشت مخلوط بیشتر از کشت خالص محصول است.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.