پایان عملیات مرمت قسمت‌های آسیب دیده باغ فین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از پایان عملیات مرمت قسمت‌های آسیب دیده مجموعه جهانی باغ فین خبر داد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «احمد دانائی‌نیا»بیان کرد: عملیات مرمت باغ فین به‌عنوان یک اثر جهانی که ۲۴ هزار مترمربع مساحت دارد با صرف هزینه ۶۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی انجام شده است.

وی گفت: مرمت باغ فین شامل اصلاح سنگ فرش‌ پیاده راه‌های داخل مجموعه، زه‌کشی و اصلاح سنگ‌فرش‌های کوچه منتهی به چشمه سلیمانیه، سفیدکاری سردر و هشتی، اجرای نورپردازی و لکه‌گیری سفیدکاری کوشک صفوی و لکه‌گیری نمای سنگ دیوارهای پیرامونی باغ بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان، گفت: باغ جهانی فین، نمونه بارز یک باغ ایرانی است که در دوره صفویه بنیان‌گذاری شده و ملحقاتی از دوره‌های زندیه و قاجاریه دارد و در طول سال به‌عنوان یکی از مکان‌های پر بازدید ایران، شاهد حضور میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است.

دانائی نیا بیان کرد: باغ فین از آب چشمه سلیمانیه آبیاری می‌شود و شامل قسمت‌های مختلفی از جمله عمارت سردر، کوشک صفویه، شترگلوی صفویه، کوشک قاجاریه، حمام‌های صفویه و قاجاریه، موزه ملی و خلوت کریم‌خانی است.

وی گفت: باغ فین کاشان در تاریخ پانزدهم آذر ۱۳۱۴ خورشیدی با شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت و در زمستان ۱۳۸۹ به شماره ۰۰۴-۱۳۷۲ به همراه با ۹ باغ تاریخی کشور، در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.