توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در کاشان

رئیس اداره هواشناسی کاشان از استقرار پدیده ابرناکی همراه با کاهش دما در مناطق مختلف دشت کاشان در یک هفته آینده خبر داد.

به گزارش کاشان فردا به نقل از ایسنا «عباس ارغوانی»بیان کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر وضعیت جوی به‌صورت صاف تا کمی ابری در روز چهارشنبه، قسمتی ابری همراه با وزش باد در روز پنجشنبه، نیمه‌ابری و احتمال بارش رگباری در روز جمعه، قسمتی ابری همراه با وزش باد در روز شنبه و احتمال بارش رگباری در روز یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: دمای هوای حداکثر از ۲۰ در جه سانتیگراد در روز سه‌شنبه هفته جاری با چهار درجه کاهش به ۱۶ درجه بالای صفر در روز چهارشنبه می‌رسد، اما برای روزهای پس از آن، یک تا دو درجه افزایش خواهد داشت و در مناطق کوهستانی چهار درجه سردتر از این میزان خواهد بود.

رئیس اداره هواشناسی کاشان بیان کرد: باغداران، جهت کنترل بیماری آتشک درختان میوه دانه‌دار و کاهش جمعیت زمستان گذران عامل بیماری بعد از برداشت محصول سم‌پاشی با یکی از ترکیبات مسی مانند بردو فیکس داشته باشند.

ارغوانی گفت: باغداران، جلوگیری از آفتاب سوختگی زمستانه و کاهش خسارت بیماری‌ها در صورت وجود صمغ و یا زخم روی تنه، به وسیله کاردک و برس محل آلودگی را تمیز کرده و سپس دور تنه درختان را از محل طوقه تا انشعاب شاخه‌های فرعی با قلم مو و یا اسفنج با ترکیب ۱۰ لیتر آب، ۵ کیلوگرم رنگ پلاستیک، ۶۰ گرم چسب چوب و ۲۰۰ گرم قارچ‌کش بردو رنگ‌آمیزی کنند.

وی بیان کرد: با توجه به شناسایی کرم برگ‌خوار پاییزه در برخی شهرستان‌های استان‌های کرمان، فارس و هرمزگان، ردیابی و پایش آفت قرنطینه کرم برگ‌خوار پاییزه در مزارع ذرت، پنبه، شلغم، بادمجان و غلات را به صورت جدی پیگیری کنند.

رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: باغداران دشت کاشان، پس از برداشت محصول برای کنترل آفت مگس میوه مدیترانه و سایر آفت‌ها، بقایای میوه‌های آلوده ریخته شده در کف باغ را جمع‌آوری کنند.

ارغوانی بیان کرد: باغداران بادام و پسته نسبت به جمع‌آوری، نابودی و سوزاندن میوه آلوده روی درخت و کف باغ اقدام کنند و پسته کاران، بعد از خزان کامل برگ‌ها برای ضدعفونی محل زخم و پیشگیری بیماری قارچی می‌توانند از محلول پاشی بردوفیکس استفاده کنند.

وی گفت: ذرت کاران با توجه به دمای پایین شبانه محصول مزرعه خود را هر چه سریع‌تر برداشت کنند و به باغداران سفارش می‌شود برای جلوگیری از روند خواب درختان، هرگونه آبیاری را متوقف کنند.

رئیس اداره هواشناسی کاشان، بیان کرد: زنبورداران نیز با توجه به شرایط دما به خصوص در این فصل نسبت به فشرده‌سازی کلونی‌های زنبور عسل و عایق کندوها و قرار دادن آنها در ارتفاع مناسب از سطح زمین و پوشش مناسب اقدام کنند.

 

 

 

کاشان فردا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اینستاگرام تلگرام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.